Att uppnå den biffiga manliga kroppen

Att unga killar och vuxna män drabbas av ätstörningar är ingen hemlighet, även om det inte talas lika ofta om det. Som jag skrev i en kommentar till det här inlägget visar sig kraven på hur en manskropp ”ska” se ut på lite andra sätt än för kvinnor. Ja, jag generaliserar. Men du förstår ändå tror jag.

En studie i USA visar att fler än 40 % av killar i yngre tonåren tränar regelbundet med målet att öka muskelmassan. 38 % sa att de använde proteintillskott, och nästan 6 % sa att de experimenterade med steroider.  Av alla killar i studien tränade 90 % då och då med samma syfte.

Enligt Dr Harrison Pope, lärare i psykologi vid Harvard, har attityderna kring den manliga kroppen kraftigt förändrats under de senaste 30 åren. Män ska ha en deffad och muskulös kropp – vilket förekommer betydligt mer idag än för en generation sedan.

Återigen är linjen mellan hälsosamt gymmande och sjuklig fixering hårfin. Att killar gärna får vara biffiga enligt normen kan leda till ohälsosamt beteende hos dem som inte kan nå dit på naturlig väg. Det säljs avgrundsdjupt med kosttillskott, shakes, bars och annat till den här målgruppen. Jag vågar nästan påstå att de flesta killar som tar sitt gymmande på allvar tar något. Jag menar inte anabola steroider nu, utan vanliga grejer som går att köpa på ICA, gymmen eller nätet, beroende på vad det är.

Det är klart att det inte behöver vara ohälsosamt med kosttillskott. Men en del produkter är oerhört tveksamma om de är säkra. En del vitaminer och antioxidanter är farliga i stora doser, och eftersom dessa killar (och tjejer såklart) med all sannolikhet även äter hälsosamt får de till 99 % i sig allt de behöver bara via kosten. Så varför vill man köpa produkter som, om de inte är farliga, åtminstone bara blir dyrt kiss?

Att ta extra protein bara för att man tränar är också tvivelaktigt, eftersom det är väldigt lätt att få i sig det man behöver plus lite till. Min kollega Lotta skriver att om man tränar mer än 3-4 gånger i veckan kan man använda proteinpulver för att undvika att även få i sig för mycket kolhydrater. Det är en värld jag inte vet så mycket om, så jag låter henne tala istället.

Har man kontroll är det väl bara att köra. Men vad händer när idealen styr?

Han kanske inte spyr upp det han ätit. Men han spenderar timme efter timme på gymmet, tar diverse för att ge musklerna den lilla puff som går, mäter sig, väger sig och jämför sig med de andra… Hur mår han inuti?

Källa och läs mer: www.nytimes.com

Läs också: Behöver du äta kosttillskott?

Bild: www.freedigitalphotos.net

9 Comments

  1. Även om det inte går så långt att det blir osunda mängder träning, konstig mathållning eller annat, så handlar det ju så mycket om vad som händer med självkänslan. Vi vill inte att våra partners av manligt kön, söner, bröder eller kompisar ska tro att de inte räcker till för att de inte är tillräckligt vältränade och deffade..

    Det är bara en så oerhört trist tillvaro, när allt cirkulerar runt det som INTE duger…

  2. Proteinpulver tar jag för att på ett billigt sätt få i mig protein utan att få i mig onödigt socker. (vid diet) När målet är att gå upp i vikt byter jag gärna ut pulvret mot mjölk tex!

    Den enda jag jämför mig med är killen jag såg i spegeln igår, jag väger och mäter mig för att slå honom, för att bli större,starkare,snabbare.

    Det bästa som hänt mitt liv är när jag våren 2011 äntligen bestämde mig att gå from shit to fit!

    http://powerofmywill.blogspot.com.au/2012/10/bildbomb-fran-arkivet.html

  3. Pingback: Mer om pro-ana, thinspiration och ätstörningar | Johanna Arogén

  4. Pingback: Lurendrejerier, kosttillskott och riktig mat | Johanna Arogén

  5. Pingback: Unga killar är rädda för att vara smala | Johanna Arogén

  6. Pingback: Unga killar är rädda för att vara smala | Bluum

  7. Pingback: Fler killar tar tillväxthormoner för att bli större | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *