Det går att leva hälsosamt utan att vara störd

Såg du klippet på TV4 om Hälsohets (återigen)? En tjock tjej som uttalar sig om ämnet, och en gladiator som säger sin mening. Camilla har skrivit ett jättebra inlägg om klippet rakt från hjärtat, läs det här (klippet finns där också).

Egentligen är det så uttjatat att en kommentar från mig är överflödig. Jag raderade det här inlägget två gånger innan jag bestämde mig för att faktiskt säga exakt vad jag tycker. So here it goes.

Det som Rebecca i klippet säger (och skriver här) är sant på ett sätt. Jag förstår hennes känslor. Hade jag i nuvarande skick blivit tvingad att klättra på en kickoff med jobbet hade jag förmodligen ”plötsligt drabbats av magsjuka” och åkt hem. Det är helt enkelt omöjligt att klättra eftersom jag är för svag och för tung, och det hade varit oerhört skämmigt att visa upp mina icke existerande klättringstalanger för kollegorna.

Men jag skulle inte säga att jag tillhör hennes läger. Jag vill inte vara tjock – oavsett hur mycket längre jag i teorin lever om jag är det. Jag har provat att låta bli att träna och jag fick bara mer ont och mådde inte alls bra. Jag vill vara aktiv och stark. Inte för att visa upp kroppen utan för att jag mår bättre då. Jag har ett gymkort där det finns en simhall och det är en bra aktivitet med familjen. Jag älskar att dansa (är på väg till att klara av det igen), det är skönt att lyfta vikter och det är en livsnödvändighet för mig att vara stark så jag inte har ont. Men jag är ingen gymmänniska.

Jag är snarare ganska obekväm på gymmet, och det har jag alltid varit. Jag lever inte för träningen utan träningen är för mig ett medel, inte ett mål i sig. Jag är inte ute efter endorfiner som Lotta eller bor på gymmet som Camilla, jag har mitt eget sätt. En del tycker det är kul att träna, andra inte. Däremot är det lika viktigt att röra på sig som att äta, och det är det för alla – oavsett vilken åsikt man har. För mig kan träning lika gärna vara en promenad, lite dans med Wii, att ta mig fram i vatten (det kallas visst att simma), rehabövningar för ryggen, att storstäda hemma eller åka pulka med dottern. Hur, var, och när du vill träna är upp till dig – så länge du gör det som är bäst för dig.

Andra lägret, de som tränar för glatta livet och gärna visar upp det i alla sociala medier de kan komma över – ja, låt dem hållas. Du vet väl att du kan filtrera bort dem från ditt flöde? Måste du följa folk på Twitter som du känner hetsar? Om det är status att vara hälsosam och jag faller utanför kan jag inte göra så mycket åt. Jag har säkert ändå fel färg på håret, fel märke på handväskan och bor i fel ände av landet. Vem bryr sig?

Ja, det är en fin balansgång mellan att sträva efter att vara hälsosam och att ha ett stört beteende. Men det går att leva hälsosamt utan att vara störd. Det gäller bara att hitta sin egen väg. För att kunna göra det kanske du behöver sortera bort de i ditt Facebook-flöde som ”hetsar”, eller så behöver du ta dig i kragen och faktiskt röra på dig lite oftare. Jag skulle säga att det är minst lika stört att inte röra på sig alls, att inte träna ”bara för att”. För att man tror att det är stört att träna och kallar det hälsohets.

Oavsett om man lever för gymmet eller rör sig så gott man kan så måste man inte tillhöra olika läger. Jag, Veronica, Camilla och Lotta tillhör samma läger – vi vill må bra. Vilket verktyg vi använder är individuellt och vi är alla olika.

johanna och emilia

Jag och Emilia när vi gick Vårruset. Inte sprang. Gick. Det kan man nämligen också göra!

14 Comments

  1. Pingback: Viktig – när övergår hälsosamt till hälsohets? | Veronica Jäderlund

  2. Tack först för dina gratulationer, jag hade en kanondag!
    Det är så sant du som du och Camilla skriver. Träning ska vara lustfullt och roligt, barn tänker inte ”träna” utan de rör sig och leker och har roligt. Kan vi vuxna inte hitta roliga träningsformer för oss också, åka pulka med barnen, leka, dansa med wii – eller andra saker som du skrev. Vi alla borde lära oss att träna för vår egen skull och inte för att samhället eller normen säger det. Man ska och behöva träna för att må bra, men det ska vara i ”okej” mängder och former. Själv är jag enormt tävlingsinriktat (tävlar mot mig själv, inte mot andra). Men jag hetsar/pressar mig själv för mycket oftast. Lagom är bäst

    Oj, vilken lång och rörig kommentar 🙂

    Kramar

  3. Bengt Carlsson

    Hej.
    Håller med dig helt o hållet. Hitta sin egen träning och strunta i vad andra tycker. Har hittat mitt sätt att träna, Försökte med att gå på gym men trivdes inte alls.
    Hälsning
    Bengt

  4. Anna

    Huvudet på spiken! 🙂 Det är tråkigt att vi ska vara så lättledda och tolka hur andra gör som ett krav på oss att göra likadant, istället för att känna efter vad som passar just mig och våga trivas och vara nöjd med det.

  5. Pingback: Så här använder du facebook utan att må dåligt | Johanna Arogén

  6. Pingback: Viktdiskriminering är inte motiverande | Johanna Arogén

  7. Pingback: Viktig - när övergår hälsosamt till hälsohets? - Skön puls | Skön puls

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *