Mobbning på nätet och vuxna som inte vet

Barn som blir mobbade på nätet har lika hög risk att skolka eller överväga självmord, som barn som blir mobbade i verkliga livet (IRL). Författarna till en ny studie gjord i USA vill att skolor, föräldrar och beslutsfattare ska inkludera även mobbning som sker på nätet (och mobiler), när man skapar handlingsplan och åtgärder för att minska mobbningen.

En annan studie gjord i Singapore jämförde mobbning som skedde IRL, på nätet och via mobiler (barn/ungdomar i 3:e – 11:e klass). De som skolkade eller funderade på att skolka var…

  • 22 % av barnen/ungdomarna som blev mobbade IRL
  • 27 % av de som blev mobbade online (mail, bloggar och chatrum)
  • 28 % av de som fick meddelanden skickade till sin mobil

De som hade självmordstankar var..

  • 22 % IRL
  • 28 % via nätet
  • 26 % via mobilen

Fler tjejer och yngre elever övervägde självmord än killar och äldre elever, vilket även visats i tidigare studier.

Tecken på att ett barn blir mobbat kan vara förändringar i humör, att det är ledset, presterar sämre i skolan, vill inte gå till skolan eller har dålig aptit.

Så här råder författarna till studien:

  • Ha uppsikt över över barnets aktiviteter på nätet och mobilen
  • Prata om vad som händer – både positivt och negativt

”Vem har tid med det?”

Det här med att man ska ha uppsikt över vad barnen gör har kritiserats massor på senare tid i Sverige. En studie som är gjord i Sverige och kallas ”EU Kids Online” har gett upphov till detta.

”Jag blir förbannad när jag hör att föräldrar får rådet att sitta bredvid och vara delaktiga i barnens surfande och spelande. Det sätter alldeles för stor press på båda parter. Vem har tid med det?”

Det säger Elza Dunkels som är en av forskarna bakom EU Kids Online (artikel från SVT). Jag tycker mest att det osar motvilja till att ta ansvar, om jag ska vara ärlig. Vem har tid med det? Ja du. Det handlar om prioritering. Självklart behöver man inte sitta över axeln på barnet. Men om man kan säga att internet inte är skadligt så har man INTE insikt i vad som faktiskt finns där, och jag blir riktigt upprörd över folk som försöker sopa det under mattan och tror att ”det inte är så farligt”. Det jag upptäckt den här tiden som jag jobbat med Ingela är inte vackert. Och det sitter ungdomarna och sysslar med varje dag.

Precis som med allt annat som berörs av teknikens framfart måste man se till att hänga med i svängarna. I takt med att tekniken utvecklas och vi människor finner nya sätt att socialisera på, så utvecklas även negativa aspekter. Därför är det viktigt att vi vuxna (oavsett roll i barnens liv) håller oss uppdaterade och förstår:

1. Vad som faktiskt finns på nätet

2. Att det vi upplevde när vi var barn inte är samma som barnen upplever idag

3. Att ”skolgården” inte längre endast är en fysisk plats utan finns i barnens datorer och mobiler…

4. Att barnen ofta låter bli att berätta om vad de sett och vad som hänt via nätet eller mobilen (kanske för att de är rädda för att bli av med dessa) – blanda inte in skam och skuld i detta när ni pratar om det!

Och så mycket mer… Det här tar vi upp på vår föreläsning faktiskt!

Trots att jag är någorlunda uppdaterad, älskar internet och vad det tillför (även för mitt barn), och förstår de flesta aspekter kring mitt barns användande – så är det skrämmande. Jag har inte alla svar och jag är livrädd att göra fel och att mitt barn drabbas. Men självklart funkar datorn/iPaden också finfint som barnvakt ibland…

Vi är alla i samma båt, det gäller bara att ro åt rätt håll!

mobbning, mobbing, barn, ungdomar, nätet, internet, självmord, IRL, mobil, skolka, självmordstankar, online, EU Kids Online, SVT, elza dunkels, ansvar, skadligt, ingela ljung, föreläsning, teknik, utveckling, skolgård, skam, skuld, förälder, föräldrar, vuxna, vuxen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *