10 sätt att få ett bra förhållande till mat igen

Lori Lieberman, som har skrivit boken ”Food to eat: guided, hopeful & trusted recipes for eating disorder recovery”, har listat sina tio tips för att förbättra din relation med mat – oavsett hur ditt nuvarande ätande ser ut. Min fria översättning.

1. Ge dig själv tillåtelse att äta

Låt dig själv äta när du helst behöver, oavsett vad klockan är. Det gör att du klarar av att sluta äta när du är mätt, eftersom du vet att du kommer få fler chanser – det är inte nu eller aldrig som gäller. Du kommer också lära dig att ära din hunger – vilket är det första steget i att lära dig ära din mättnadskänsla och veta när det är dags att sluta äta.

2. Drick mindre

På så sätt lär du dig att urskilja hunger från andra signaler från kroppen. Drick inte när du egentligen är hungrig!

3. Ha realistiska mål

Målen ska matcha hur redo du är att förändras. Om du tar på dig mer än du är beredd på att jobba för kommer du inte lyckas och det blir svårare att hitta tillbaka.

4. Blanda in ”onyttig” mat

Fortsätt äta det du uppfattar som ”nyttigt” – men blanda in mat som du anser vara förbjuden, lite i taget. Annars fortsätter du bara längta efter mat du inte ”får” äta, vilket leder till att du överäter i ett ”svagt ögonblick”. Undvik att förbjuda dig själv och lär dig njuta lite istället.

5. Ha tålamod

Det tar tid att lära sig äta normalt igen. Var snäll och tålmodig mot dig själv, lär dig att äta medvetet och att urskilja dina fysiska behov efter mat, som den näring du behöver, från andra orsaker som kan få dig att vilja äta.

6. Förlita dig inte på din viljekraft

Skapa rutiner – ät regelbundet (vänta inte längre än 4 timmar mellan målen), så har du chans att ha en positiv kontroll på ditt ätande. Du blir på så sätt inte energilös och inte lika sårbar när du kommer i kontakt med mat.

7. Planera

Laga maten i förväg, tänk ut vad du ska äta under dagen, ha med dig mellanmål…

8. Jämför dig inte

Jämför inte vad du äter med andra. Allas behov är olika och beror på längd, muskelmassa, aktivitetsnivå, om vi behöver gå upp i vikt eller inte. Du behöver vara expert på vad just du behöver.

9. Börja om hela tiden

Man misslyckas, det är okej. Sluta kompensera om du råkat äta för mycket eller gjort fel. Stoppa dig själv men kompensera inte. Var vänlig mot dig själv, så som du skulle vara mot en bästa vän.

10. Sök rätt stöd

Det finns människor runt omkring dig som bryr sig. Välj ut dem som verkligen stödjer dig och inte dömer dig. Behöver du information om kost – sök den på rätt ställe, inte hos egenutnämnda kostexperter. Dålig information kan vara mer skadlig än ingen information alls.

Källa: Lexi Petronis | Glamour

ätstörningar, ätstörning, råd, tips, äta, börja äta, ätande, hjälp, stöd,

4 kommentarer

  1. Vilka bra och konkreta tips. Jag sparar dessa, och kommer att använda dem i mitt jobb (tänker på flera av de unga ätstörda mammor jag har i mitt arbete som familjebehandlare i Nyköping.)
    Tack för en underbar blogg, och dessa superbra verktyg!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *