5 sätt att äta som en normal person

Det här inlägget är skrivet av Isabel Foxen Duke, jag har översatt det till svenska. Det är lite sarkastiskt skrivet men förhoppningen är att texten kan hjälpa dig som inte nödvändigtvis har en ätstörning, men som ständigt försöker gå ner i vikt.

Om du behöver läsa det här så vet du exakt vad jag menar när jag säger ”äta normalt”. Om du har problem med maten, du räknar kalorier, hetsäter, eller bantar jämt, så har du säkert sett en ”normal” människa äta och tänkt ”Hur tusan kan den där kvinnan bara äta en tugga av sin muffin och lämna resten på tallriken?”. Eller ”Varför kan hon äta vad hon vill och inte bry sig, medan jag måste räkna varenda kalori och sitta på mina händer för att inte äta hela korgen med bröd?”.

Jag fattar. Jag har varit där! Och efter åratal av sökande så har jag funnit de fundamentala tänkesätten hos en ”normal ätare” som gör att de är fria när det gäller mat.

1. Planerar inte sin mat i förväg

De äter när de är hungriga, eller när det är middagstid, och de tänker inte på mat mellan de tiderna. De oroar sig inte för vad de ska äta till middag flera timmar innan de kommer hem från jobbet, och de spenderar inte tid med att skapa utförliga matplaner (t ex ”I tre månader framåt ska jag äta 150 gram magert protein och 2 dl grönsaker till varje mål, med två frukter som mellanmål två gånger per dag”).

2. Har ett liv mellan måltiderna

Alltså, inte bara låter de bli att planera, de fantiserar inte om mat, dietande eller viktnedgång hela dagarna. De tänker på vad de ska köpa till sin pojkvän på hans födelsedag, eller hur de ska fira sitt nya jobb. De tänker inte på huruvida de ska sno en gammal torr kaka från köksskåpet på jobbet – för vem vet när de får äta en kaka igen.

3. Tror inte att de gör något ”fel” när de äter något som kanske inte är det bästa för dem

Det jag menar är att normala ätare lägger inte till moraliskt dömande med vad de äter. De tror inte att hela världen ska döma dem för att de ätit en munk bland folk, och håller inte på och smygäter kakor mitt i natten. Medan de generellt gör hälsosamma val för att de känner att det är det som är bäst för kroppen (och därför är det detta de vill ha) så hamnar de inte i en matorgie när de till slut ändå tar en bit efterrätt eller lite pommes till maten. Det är ingen stor grej, helt enkelt.

4. Äter när de är hungriga och slutar äta när de är mätta

Och de äter vanligtvis vad de är sugna på för tillfället. Tänker du ”duh” nu? Faktum är att det jag hör kvinnor säga mest av allt, när jag berättar för dem om fördelarna med att inte banta jämt, är ”Om jag inte konstant var på diet, skulle jag gå upp en miljon kilo i vikt”. Så är det inte. Att äta som en ”normal” person innebär att du tar beslut om mat baserat på din kropps naturliga biologiska vishet, istället för utomstående ledtrådar som får dig att känna som att du är i ett fängelse. Din kropp vet exakt hur mycket mat du behöver för att hålla en vikt som är hälsosam för dig. Det är det som är den biologiska funktionen för hunger – för att påminna djur att äta (annars glömmer ”normala” att äta).

5. Hanterar sina känslor på annat sätt än genom mat

Det här är den absolut viktigaste saken du måste förstå om normala ätare, och förmodligen den punkt du är mest orolig över att inte klara av. Normala ätare litar på att om de låter sig själva äta vad de vill, så faller de inte i en brödkorg som de inte klarar av att ta sig ur. De kan göra detta för att de klarar av att hantera livets svårigheter utan att involvera mat. Jag lovar att det går att lära sig.

normal, äta, ätande, ätare, vikt, viktnedgång, viktminskning, banta, isabel foxen duke, ätstörning

10 Comments

  1. Angelica Fjellman

    Hur lång tid kan det ta att veta hur mycket kroppen vill ha? När man är mätt, på riktigt? När man är hungrig, på riktigt? ÄR jag mätt? Är jag FÖR mätt???????

    Månader, år…????Vad är din erfarenhet?

  2. Ann

    Det här var precis vad jag behövde läsa just nu.
    Har varit sjukskriven under en väldigt lång period och gick då upp ganska mycket i vikt. Sen när jag började jobba igen så rasade matvanorna nästan helt på grund av arbetssättet på jobbet. Med matvanorna så försvann kilona och nu är jag livrädd att lägga på mig igen…så detta inlägget va alla tiders!!!
    Kanske faktiskt ska våga lita på mig själv och sluta läsa om bland annan LCHF och viktklubben.
    Tack!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *