Miss Skinny – webbshoppen med det lilla proana-extra

Idag hoppar jag över måndagstipset till förmån för något mycket viktigare. Det är nämligen så att nyheten om en viss webbshop kommit upp. En webbshop med kläder för extremt smala tjejer, size zero. Egentligen är det inte konstigt i sig – det finns ju kedjor som bara säljer större kläder – utan det som är så sjukligt med hela den här grejen är hur de marknadsför sig. På framsidan möts man med denna text:

miss skinny, proana, pro-ana, sajt, webbshop, ätstörningar, självskadebeteende, självskada, psykisk ohälsa, kläder, size zero

We believe in the true beauty of women.

We believe that compromise has no place in fashion.

We never blend in. We never say sorry.

We say bye bye to normal.

Say hello to Miss Skinny.

Och så här står det på en annan sida på sajten:

Ny nätbutik – inte för alla.

Modeföretaget Miss Skinny öppnar inom kort en nätbutik med försäljning i Sverige. Butiken kommer enbart sälja storlek 32, mer känt som size zero.

Trenden med size zero har exploderat i USA och övriga världen. För att möta den ökade efterfrågan öppnar den nya nätbutiken i Sverige. 

Miss Skinny riktar sig till modemedvetna, självsäkra, unga kvinnor. 

För det första har väl knappast size zero-trenden ökat, snarare är den gammal och dessa människor är några år efter i utvecklingen. Det är numera bara förknippat med ätstörningar, självskadebeteende och psykisk ohälsa.

Inte för alla. Nej precis. Så den ”den sanna kvinnliga skönheten” är att vara size zero. Vet du hur smått det är?! Men det är klart, de går ju ifrån allt som heter NORMALT. Många har reagerat på deras facebooksida, vilket de gensvarar med:

miss skinny, proana, pro-ana, sajt, webbshop, ätstörningar, självskadebeteende, självskada, psykisk ohälsa, kläder, size zero

Enligt dessa ”människor” (röstar på aliens som försöker ta över världen genom att få mänskligheten att svälta ihjäl sig) ska kompromiss inte finnas inom modevärlden. Alltså, så länge man inte kan vara size zero så är man inte värdig. Att inte kompromissa handlar ju då om svält – det enda sättet att uppnå måttet. Vilket alla ändå inte kan göra eftersom vi exempelvis har olika stora höfter.

Detta är inget annat än en proana-sajt.

Inget annat.

Jag tror dock att detta projekt kommer att gå i stöpet, rätt hårt faktiskt. Vi är smartare än så här. Kanske kan de som är naturligt smala hitta fina kläder och det är ju bra! Men generellt tror jag att de flesta ratar, och att företaget snart går i konkurs.

Och precis som rösterna i mitt facebookflöde säger, så hoppas jag innerligt att detta är ett skämt och att det är jag som får stå med skämshatten när de avslöjar att detta egentligen bara är ett konstprojekt. Håller tummarna!

Uppdaterat:

Tydligen är det ett väldigt påkostat skämt, eftersom de har en reklamkampanj i Stockholm… (Klicka på bilden för större storlek)

miss skinny fb bild 500

Läs gärna fortsättningen, om attityder och missförstånd, här!

 

9 Comments

  1. Sjukt!! Just det där med att säga ”den sanna skönheten” och ”do you fit in?” med meningen att man alltså måste vara size zero för att ”passa in”!! Det är så annorlunda från märken som säljer kläder för större kvinnor och marknadsför sig med meddelanden om tolerans och ”alla kan vara vackra” – här är det bara storlek 32 (helt okej om man har det av naturen, mindre okej om man inte ska ”kompromissa” för att ”passa in”) som kan godkännas som skönhet. Galet att det ska finnas reklamkampanjer för detta märke som kan påverka unga tjejer!

  2. Pingback: Miss Skinny del 4: Mina tankar | Johanna Arogén

  3. Pingback: Miss Skinny del 2: Attityder och missförstånd om att vara smal vs tjock | Johanna Arogén

  4. Pingback: Sanningen om Miss Skinny | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *