Miss Skinny del 2: Attityder och missförstånd om att vara smal vs tjock

Angående inlägget igår – så går det rykten om att det är ett PR-trick. Det ska vara en presskonferens på Berns på torsdag kl. 10. Jag vill inte ge detta mer uppmärksamhet nu – istället tänkte jag diskutera attityder kring detta.

På en viss nyhetssida där man skrivit om Miss Skinny har det nämligen kommit uteslutande kommentarer som irriterar sig på oss som reagerar. Jag säger inte vilken tidning det är för att jag inte vill hänga ut personerna i fråga. Men så här såg det ut:

miss skinny, proana, pro-ana, sajt, webbshop, ätstörningar, självskadebeteende, självskada, psykisk ohälsa, kläder, size zero, attityd, missförstånd, PR, reklam,

miss skinny, proana, pro-ana, sajt, webbshop, ätstörningar, självskadebeteende, självskada, psykisk ohälsa, kläder, size zero, attityd, missförstånd, PR, reklam,

Jag känner att jag behöver bemöta det som skrivs här, inte för att det handlar om just de här individerna, utan för att det finns många sådana här attityder, och missförstånd, i samhället. För jag ser tydligt att man inte förstår vad hela grejen handlar om.

1. Hade detta varit en butik som riktat in sig på små storlekar – punkt – hade ingen reagerat. Precis som många här skriver, så finns det ju butiker och avdelningar för stora storlekar. Och så måste det ju få vara! De som är smalare än andra har säkert lika svårt att hitta kläder som oss med större storlekar. Men nu handlade det om att butiken (eller vad detta nu är) skriver att man är bättre för att man är smalare. Att äkta skönhet handlar om storlek 32. Att man uppmuntras till att ”ta till åtgärder” (inte kompromissa) för att bli storlek 32. Vilket såklart handlar om svält, vilket kan leda till ätstörningar, vilket i sin tur kan leda till psykisk ohälsa och självmord.

2. ”Ska bara överviktiga accepteras?” Jag förstår frustrationen. Det har nästan blivit tabu att säga något negativt om övervikt, och såklart ligger det mycket i varför det är så också. Mitt svar på den frågan är: Nej. Självklart inte. Lika väl som vi måste acceptera att en del människor är större, så måste vi acceptera att en del människor är mindre. Och att det är precis lika jobbigt att vara ofrivilligt underviktig som ofrivilligt överviktig råder det ingen som helst tvekan om. Men återigen, det är inte det som är poängen. Det är inte därför vi protesterar mot denna typen av marknadsföring. Det handlar inte om tjock eller smal. I marknadsföringen står det klart och tydligt: ”trenden med size zero…” – alltså är det inte naturligt smala man riktar sig till utan de som är ”villiga att göra jobbet” för att bli det. Men ovan nämnda konsekvenser.

Ja, vi ska acceptera varandra som vi är. Men blanda inte ihop naturligt smala med dem som svälter sig för att bli det.

12 Comments

  1. Åhhh, jag visste det skulle komma sådana kommentarer…för att människor inte fattar och ser det sjuka i att göra reklam för ett sjukt ideal som att det vore något positivt och något eftersträvningsbart.
    Jag hann inte ens läsa hela inlägget nu men misstänker att det är just detta du diskuterar. Vad som gör mig trött är att vissa människor inte tycks se och förstå detta utan försvarar bara de smala som har svårt att hitta kläder i små storlekar. Detta gör de i tron om att det är mot själva storlekarna i sig vi reagerar på.

    1. Jag tror mycket handlar om just att många inte orkar läsa allt och bildar sig en uppfattning genom att bara se bild och läsa rubrik. Kanske ingress om det är riktigt intressant. Precis samma problematik gäller ju med artiklar om kost – och allt annat. Det är farligt, och källkritiken = noll!

  2. Håller med! Självklart ska man ”få vara” smal. Det är inte det som är grejen. Det är HUR de marknadsför sig och denna uppmuntran till att bli size zero och ”do you fit in?”. Just att de säger SIZE ZERO och inte ”storlek 32” eller XXS, det bevisar att det just handlar om en trend som de vill tjäna pengar på, inte en kundgrupp som har svårt för att hitta kläder. Sedan hur de pratar om den ”sanna skönheten” ”say bye-bye to normal” och ”trenden med size zero”…låter inte sunt alls!

  3. Pingback: Miss Skinny del 4: Mina tankar | Johanna Arogén

  4. Pingback: Sanningen om Miss Skinny | Johanna Arogén

  5. Pingback: Miss Skinny – webbshoppen med det lilla proana-extra | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *