Sanningen om Miss Skinny

Imorse när jag städade slogs jag av tanken att det kunde vara Frisk&Fri som stod bakom Miss Skinny, men jag släppte tanken och tänkte att jag får veta på pressvisningen imorgon.

Nu är det dock bekräftat. Och om du går in HÄR (klicka på ”To the Webshop”) så kan du se en film om varför. Jag måste säga att det är genialiskt och så grymt vågat! Ingen kommer glömma Frisk&Fri nu och jag hoppas verkligen, verkligen att detta fastnar hos svenska folket nu och att vi får se en förändring!

miss skinny, proana, pro-ana, sajt, webbshop, ätstörningar, självskadebeteende, självskada, psykisk ohälsa, kläder, size zero, frisk&fri, frisk, fri, förening, riksförening, kampanj, osund, kroppsideal, ideal, skönhetsideal

Så här skriver de:

I 30 år har vi arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. Men det går för långsamt. Vi lanserade Miss Skinny för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. På www.friskfri.se hittar du mer information om ätstörningar och hur vi arbetar.

De lanserar även en märkning för modeindustrin, för att uppmärksamma osunda skönhetsideal  – ”För sannare skönhet”.

Att få alla oss att gå på det, reagera, marknadsföra och diskutera i stugorna. SJUKT COOLT!

Kan bara säga GRATTIS till er, ni är grymma!

12 Comments

  1. Jessy

    Är det verkligen genialt? Jag kände mig snarare triggad till självsvält, och den känslan hade jag ju redan känt när jag fick veta att det var en bluffkampanj. Varför luras för att få uppmärksamhet? Det är som att mobba någon för att visa hur fel mobbing är…

  2. Alltså…

    Jag blir så grymt kluven i det här. Visst, de ville väcka uppmärksamhet, och det gjorde de. Men att kampanjera för ett friskare samhälle med en falsk reklam för att göra det motsatta? Det har jag aldrig riktigt uppskattat, någonsin. Varje gång det görs så får jag känslan av att man manifesterar mot våld genom att slåss. Jag fick samma känsla i våras när Liseberg lanserade sin kampanj om ”Barn som tvingades åka till Grekland (när Liseberg är så mycket roligare)”, då det finns barn som inte ens får äta sig mätta hemma på grund av dålig ekonomi.

    Förstår du hur jag tänker? Jag förstår Frisk och Fris tanke, men jag tog illa vid mig av kampanjen, även när den påstods vara äkta, och det har inte släppt, trots att den nu har erkänts som en tankeväckare. Jag ska erkänna att jag satt på Metron och bara gapade igår, när jag läste sanningen.

    Jag förstår tanken, men är ändå upprörd och besviken.

  3. Angelica Fjellman

    Kan väl hålla med dig, Maria, att man blir lite kluven ändå…att vara jättesmal kan ju alltid vara ett lockbete…om man varit/är i denna känsliga värld. Att vara en size zero kan vara lockande, men ser ju rätt fult ut i verkligheten. Ser ett par sådanna på jobbet ibland o man hoppar ju till av både förundran, lite avundsjuka, men mest ”det ser inte bra ut”. Då kan ju jag inte veta om dessa tjejer är smala av naturen eller bantar ner sig…Men kläderna sitter ju inget snyggt i alla fall. Och orkar de träna??? Många arbetar ju också hårt för att gå upp i vikt i denna situation. Men, men det hela är ett laddat ämne, som sagt.

  4. Pingback: Miss Skinny del 4: Mina tankar | Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *