Den sexiga lögnen

Caroline Heldmans TED-talk är brilliant. Hon bemöter lögnen vi hör varje dag, om att vara ett sexobjekt skulle vara något positivt. Se videon här, jag har sammanfattat på svenska nedanför.

Vad är sexuell objektifiering?

”Processen där man representerar eller behandlar en person som ett sexobjekt, något som tjänar en annan persons sexuella njutning.”

96 % av denna sortens bilder är av kvinnor.

Unga personer har förlorat förmågan att identifiera det. Det är som att be någon som är uppväxt i ett rött rum gå ut ur rummet och sen beskriva färgen röd.

Caroline Heldman har tittat i forskning och satt ihop ett sexobjekt-test. Är svaret JA på någon av frågorna så är det en sexuellt objektifierande bild du ser.

  1. Visar bilden bara delar av en sexualiserad persons kropp?
  2. Visar bilden en sexualiserad person som en ersättare för ett objekt?
  3. Visar bilden en sexualiserad person som utbytbar? (dvs en sak som lätt kan bytas ut)
  4. Förstärker bilden idén om att kränka integriteten av en sexualiserad person som inte har valet att ge sitt medgivande?
  5. Föreslår bilden att en persons sexuella tillgänglighet definierar dennes egenskaper?
  6. Visar bilden en sexualiserad person som en vara (något som kan bli köpt och såld)?
  7. Behandlar bilden en sexualiserad persons kropp som en canvas?

sex, sexuell, objektifiering, objekt, sexobjekt, kvinnor, kvinna, tjej, tjejer, utseende, reklam, media, caroline heldman, ted

Den nya kulturen av objektifiering kännetecknas av två saker:

1. En stor ökning av sexuell objektifiering på TV, i filmer, dataspel, musikvideor, tidningar och andra medier.

2. Bilderna har blivit mer extrema, mer sexualiserade.

Varför nu?

Ny teknologi innebär:

  • 1971: 500 annonser/dag
  • 2011: 5 000 annonser/dag
  • Barn spenderar 8 timmar/dag med media av olika slag

För att reklam ska sticka ut innehåller de:

  • mer våld
  • mer översexualisering

Den sexiga lögnen – varför är sexuell objektifiering inte stärkande för kvinnor?

Motsatsen till objekt är subjekt. Objekt handlar man PÅ, det är objektet som är påverkat, influerat av subjektet. Och för att vara det perfekta sexobjektet är du per definition totalt underordnad. Det finns alltså ingen makt i att vara ett sexobjekt om man tänker på det logiskt.

Om sex säljer, varför ser vi inte halvnakna män överallt i media och reklam? Något annat är det som säljs här. Till män säljer man känslan av att vara det sexuella ”subjektet”, den som kör. De känner sig mäktiga bara av att titta på bilder av kvinnor som sexobjekt. Till kvinnor säljer man konceptet att det är så här vi får vårt värde, det är så här vi blir det perfekta sexobjektet. Vi ser alltså avklädda kvinnor i tidningar och reklam för både män och kvinnor!

Media

Självobjektifiering

”En viktig faktor för hur tjejer lär sig tänka om och behandla sina kroppar som objekt för andra personers åtrå.”

Konsekvenser av självobjektifiering

  • Depression
  • Vanemässig granskning av kroppen (tänker på hur vi ser ut konstant)
  • Ätstörningar
  • Skam över kroppen
  • Försämrad kognitiv förmåga
  • Sexuell funktionsrubbning
  • Lägre självkänsla
  • Sämre betyg i skolan
  • Försämrar känslan av att kunna göra skillnad i samhället
  • Försämrar förmågan att komma överens med andra kvinnor

Vad vi kan göra

Tjejer:

  • Sluta konsumera material som skadar dig, välj bort t ex tidningar som innehåller bilder som får dig att må dåligt (som jag brukar säga: var försiktig med vad du matar dig med!)
  • Sluta tävla med andra tjejer – stärk varandra istället!
  • Sluta söka uppmärksamhet för din kropp

Killar:

  • Var en stöttande vän
  • Värdera inte tjejer baserat på deras utseende
  • Stå upp mot objektifiering

Tänk dig en värld där tjejer och kvinnor inte spenderar en timme varje morgon med att sminka sig och fixa håret. Tänk dig en värld där kvinnor är värderade utifrån vad de säger och vad de gör, istället för utifrån hur de ser ut. Tänk dig en värld där vi istället för att spendera tid på kläder och utseende, riktar vår energi mot att bemöta riktiga problem!

13 Comments

  1. Pingback: Reklam då och nu – från kvinnogöra till sexobjekt | Johanna Arogén

  2. Pingback: Det är VI som har makten i media | Johanna Arogén

  3. Pingback: Hjälp mig förändra #fitspo i sociala medier! | Johanna Arogén

  4. Pingback: Skadliga effekter av bilder i sociala medier – detta kan vi göra | Johanna Arogén

  5. Pingback: Fitspo & fitspiration – när det blir skadligt istället för inspirerande | Johanna Arogén

  6. Pingback: 7 steg till självacceptans – och bättre hälsa | Livskick

  7. Alltså lyckan när jag hittade detta när jag mår riktigt dåligt över hur jag ser ut. TACK! Var tvungen att skriva om ämnet själv, gav mig en boost att fortsätta orka lite till och försöka slita mig från all kroppshets. Män som kommenterar mitt utseende får numera ett snäsigt svar, för jag orkar inte vara mitt utseende. Bättre att lyfta personlighetsdragen istället.

  8. Pingback: Att skämmas för din kropp kan göra dig fysiskt sjuk | Johanna Arogén

  9. Pingback: Även män påverkas negativt av sexuell objektifiering av kvinnor | Johanna Arogén

  10. Pingback: Problemet med sexig fitspo | Johanna Arogén

  11. Pingback: Hej läsare! Nu går jag vidare. – Johanna Arogén

  12. Pingback: Att råda bot på tjejers problem med kroppsuppfattning – Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *