Fitspo & fitspiration – när det blir skadligt istället för inspirerande

Jag har skrivit om det här förut men jag tycker det är viktigt, så jag fortsätter älta. Fitspo, eller fitspiration, eller inspiration till att bli vältränad, är bilder som florerar i sociala medier. Bilderna innehåller vanligtvis en kropp – som är smal, solbränd, inoljad, samt kirurgiskt eller digitalt förbättrad. Och så en text som ska ”inspirera” mottagaren till att bli hälsosam snygg värd att titta på.

Absolut, en del inspireras på rätt sätt, en del behöver den kicken för att ta sig ut och motionera. Och det ÄR inte fel på att vilja se snygg ut heller. MEN många av dessa budskap är rent skadliga.

Fitspo Thinspo

Skam. Objektifiering. Snäva ideal. Pusha dig själv mer än din kropp egentligen klarar av. Man ska passa i en särskild form och vilja kämpa för, och betala priset för, den där drömkroppen. Budskapet vi möts av är att drömkroppen är det viktigaste du kan åstadkomma i livet.

Sen är fitspo egentligen bara thinspo med en tränings-BH (citat stulet från någon jag inte minns namnet på). Och thinspo är faktiskt en helt egen värld med miljoner tjejer (oftast) som delar och samlar bilder på sjukligt smala kroppar, som inspirerar dem att bibehålla sina ätstörningar. De hjälper även varandra med tips: att gå ner mer i vikt och att dölja sina ätstörningar för sin omgivning. Detta är ett beteende som kan leda till döden. Att se och veta skillnaden mellan ”fitspo” och ”thinspo” kan vara förvillande, mycket mer så för den yngre generationen. Attityden att HÄLSA = VÄLTRÄNAD skapar en normalisering av ätstörda beteenden. Det är helt normalt att fasta, hoppa över måltider, utesluta livsmedelsgrupper, spendera timmar på gymmet eller i spåret varje dag. Det går att vara hälsosam på det sättet, men det går också utmärkt att vara ”hälsosam” och ”ätstörd” samtidigt, till och med utan att veta om det.

Är fitspo-bilden en objektifiering?  I den här bilden får rumpan representera hela kvinnan. Det är inte bara tjejer som är målgruppen här, utan även killar. Det finns facebooksidor med tusentals gillare som går ut på att lägga upp bilder på tjejer som gjort sina ”squats”. (Ett exempel är ”Ta mig inte på allvar, ta mig på rumpan!” med tusentals manliga gillare.)

squats

Handlar budskapet om hälsa, eller handlar det om att köpa någon form av produkt för att uppnå resultat? Många av dessa ”fitspo-bilder” kommer från företag som vill sälja både det ena och det andra till mottagaren. Företag är skickliga på att gömma det verkliga budskapet (KÖP KÖP KÖP) med ett girlpower-budskap som verkar ”heja på” dig när du tränar. Företagen är dock noga med att du ska veta att du inte duger förrän du lyckats få den ultimata kroppen, och tills dess får du lov att spendera tid och pengar.

nike

Hur får bilden och budskapet dig att känna? Om det motiverar dig att respektera din kropp, för att den kan göra så mycket bra; om du blir motiverad till att sätta hälsosamma mål, och att skapa hälsa i ditt liv, då är det ett bra budskap för dig. Men om det får dig att oroa dig över att din kropp inte duger, eller att den får dig att vilja ”förbättra” vissa kroppsdelar för att ”se snyggare ut” – då kan det vara läge att tänka efter. Tänk så här:

Styrka i bålen är viktigt för hälsan. Men en bild på en tjej i bikini med stenhårda magmuskler handlar om SNYGGT, inte HÄLSOSAMT.

hälsa

Får bilden och budskapet dig att skämmas? Vi tjejer vet mycket väl att vår styrka, vår identitet, vårt värde – allt sitter i våra kroppar, för vi ÄR våra kroppar. Därför ombeds vi att fixa varje del av den – allt från hårfärg till celluliter. Vi ombeds ta bort allt naturligt och ersätta det med fejk. Och egentligen tror jag inte att det är bara män som skapar detta – det är andra kvinnor.

Innefattar bilden och budskapet att en viss kroppstyp är bättre än en annan? Att få andra att skämmas är inte lösningen på dina problem. Vi har väl alla sett bilder som säger ungefär att ”bara hundar vill ha ben, riktiga män vill ha kurvor” osv. Det hjälper ju ingen! Ingen kropp är bättre än en annan. Vi behöver inte få andra att må dåligt för att må bra själva. Kan vi inte bara stötta varandra, oavsett hur vi ser ut eller vad hälsa innebär för oss?

notaWAR

Det viktigaste här, enligt min mening, är att vi måste sluta definiera oss enligt hur vi ser ut. Små tjejer växer upp med uppfattningen att kroppen bara är till för att visas upp. ALLT handlar ju om utseende – även när det är förtäckt med budskap om hälsa! Och för att vi ska få till en förändring MÅSTE vi börja med oss själva!

Motivera varandra, lyft upp varandra, stötta varandra. Ja. Men sprid inte bilder som bara förstör och bryter ner!

En annan fråga: Bildgoogla på ”fitspo”. Varför använder inte killar fitspo?

Inspirerad av Beauty Redefined.

19 Comments

  1. Tove

    Så fruktansvärt bra skrivet! Önskade att den här texten hamnade i Aftonbladet, häntextra, expressen osv. Istället för 5:2-dieten eller hur man får fastare rumpa på 2 dagar… Du gör ett fantastiskt jobb!

  2. Pingback: 6 enkla regler för ett hälsosamt liv | Livskick

  3. Pingback: Vad vi kvinnor kan göra för varandra – ett hatbrev till perfektionismen | Livskick

  4. Pingback: Därför läser vi tidningar om fitness och skönhet trots att det får oss att må sämre ibland | Livskick

  5. Pingback: Hjälp mig förändra #fitspo i sociala medier! | Johanna Arogén

  6. Pingback: Är det så här min drömkropp ska se ut? | Johanna Arogén

  7. Pingback: Temadag i Göteborg | Johanna Arogén

  8. Pingback: ”Don’t Stop When it Hurts…” | Johanna Arogén

  9. Pingback: Fitspo – vad säger forskarna? | Johanna Arogén

  10. Pingback: Media skyller på sociala medier: ovetenskapligt om kvinnors missnöje med sina kroppar | Johanna Arogén

  11. Pingback: Skadliga effekter av bilder i sociala medier – detta kan vi göra – Johanna Arogén

  12. Pingback: Vanor för ett balanserat träningsbeteende – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *