Barbie och Sports Illustrated – ett stort, dumt, skämt

barbie, sports illustrated, swimsuit, cover, omslag, 2014, unapologetic, be om ursäkt, kvinna, perfekt, perfektion, bikini, ouppnåelig, kropp, ideal, kroppsideal, skämt, christine brinkley, kate upton, brooklyn decker, modell,

Tidningen Sports Illustrated fyller 50 år i år, och det firar man genom att sätta ingen mindre än Barbie på omslaget. (Ett omslag som bara fungerar som marknadsföring, det riktiga omslaget är detta:

Swimsuit: 2014 Issue: Cook Islands Group - Lily Aldridge, Nina Agdal, Chrissy Teigen Beach/Rarotonga, Cook Islands, New Zealand

Vet faktiskt inte vilket omslag jag tycker är värst…

Men. I samarbete med Mattel (företaget som skapat Barbie) har de skapat rubriker över hela världen.

Så här säger Mattel:

”Som en legend i sig själv, och som alltid får utstå kritik om sin kropp och om hur hon ser ut, att posera i Sports Illustrated ger Barbie och hennes medlegender [de tjejer som tidigare varit på omslaget] ett tillfälle att äga vem de är, fira vad de gjort, och vara #unapologetic.”

Jösses…. Det är en DOCKA! Klart hennes kropp kritiseras! Den är ju inte verklig! Vi pratar inte om en människa, som kritiseras för att INTE vara perfekt! Att jämföra Barbie med verkliga tjejer som Christine Brinkley, Brooklyn Decker och Kate Upton är ju ett skämt! De är ju verkliga kvinnor. Inte barnleksaker.

Och #unapologetic??????? Det innebär alltså att man inte tänker be om ursäkt för hur Barbie är skapad. Att man vägrar ta ansvar för den kritik Mattel får för att göra en barnleksak som bidrar till unga tjejers missnöje med sina kroppar (och värre). Återigen, Barbie har INGENTING med modellerna att göra. Klart de ska vara stolta över sina kroppar. De är ju verkliga kroppar! Oavsett hur de ser ut. Men Barbie är en DOCKA.

Det är det ultimata steget från de vanliga ouppnåeliga kropparna (som annars visas på omslaget, halvnakna). Kvinnlig perfektion på steroider. Att fira en dockas kropp som något vackert är att säga att ingen kan vara vacker. Inte ens Brooklyn Decker duger ju längre. Räcker det inte med att vi ständigt möts av detta budskap genom retuscherade bilder på (åtminstone) riktiga kroppar?

Jag kanske är en Drama Queen och drar detta till sin spets. Men jag tycker i alla fall att vi kan se att detta bevisar att ingenting förändras, trots att det känts så. Dessa ideal, och den värdegrund som orsakar dem, pågår för fullt.

One Comment

  1. Pingback: Hur påverkas barnen av Barbies nya former? – Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *