David Clinton i TV4: Så påverkas vi av supersmala skyltdockor

Se klippet på TV4 här.

Klädkedjan Stadiums supersmala skyltdockor skapade en storm på Facebook i veckan. Men varför är skyltdockorna egentligen så smala, och hur påverkar de vårt köpande och vår självbild? Hanna Berg, forskare på Handelshögskolan, och David Clinton, docent vid Karolinska institutet gästar studion. Nyhetsmorgon ringer också upp Katrin Wigzell, informationschef på Åhléns, som berättar om hur deras butiker använder sig av skyltdockor.

Sammanfattning:

Ingen vet riktigt varför skyltdockorna är så smala som de är, för det finns väldigt lite forskning på det. Ett projekt som pågår tittar just på skyltdockor, hur olika typer av dockor påverkar oss. Dockor och modeller har alltid varit lite längre och lite smalare än vad vanliga konsumenter är. Av någon anledning så har dessa blivit ännu smalare under senare åren. Forskning som tar upp bilder på annonser har inte visat några bevis på att det skulle vara bättre (rent konsumtionsmässigt) att ha extremt smala människor, utan snarare tvärtom, det finns ingen större effekt. Handeln hävdar gärna att det säljer bättre, men det finns det alltså inga bevis för.

Ju mer lik skyltdockan är konsumenterna, desto lättare borde det ju vara att se passformen. Och om man som butik är intresserad av att sälja kläder borde det väl rimligtvis finnas dockor av alla storlekar och färger. Många jobbar med sina skyltdockor idag.

Däremot finns det mycket forskning som visar på de negativa effekterna på speciellt utsatta grupper av media – bilder i tidningar, filmer och reklam. Vi blir mer deprimerade, får sämre kroppskänsla, sämre självkänsla, och ökad ilska. Vi blir alltså argare av denna typen av bilder. Effekterna är kanske starkast hos dem som är sårbara och påverkas av ätstörningar.

För en sårbar person som ser en väldigt smal skyltdocka skapas känslor av att inte vara tillräcklig, skam, att man bör se ut på ett annat sätt – om jag går ner i vikt blir jag lycklig. Det kan skapas en grogrund för ätstörningar.

Även om avsikten med dockorna inte är att förmedla ett ideal, så är faktumet att det gör det.

Personligen tycker jag det är jättebra som Åhléns säger att de gör – har en mix av dockor. Jag tycker inte att man bara ska ha ”större” dockor. Vi ser ju olika ut! (Sen att Åhléns ”större” docka fortfarande är smalare än de flesta jag känner, det är en annan diskussion…)

Och apropå skyltdockor som liknar konsumenterna – så liknar ju dessa ingenting!

tv4, ätstörningar, david clinton, smal, skyltdockor, forskning, påverkan, effekter, despression, supersmala, ideal,

2 Comments

  1. Jag klickade på den sista länken – och tänkte: men herre… Alltså de som tar beslut om dockor och storlekar och så vidare: det måste ju finnas en gräns? EFTERFRÅGAR vi sådan dockor? Tänk vilken bra idé om man de facto gjorde en omröstning. Där man fick rösta på olika varianter av dockor. A ja. Docka eller inte, ideal påverkar, och det är inte konstigt att vi har snedvridna bilder på vad en kropp är.

    Tack. Jag vill gärna vara förebild 🙂

    1. Tack Emilia! Jag undrar ofta hur processen ser ut i reklamskapandet över huvud taget. Att INGEN reagerar på vägen! Tex att Stadium TVÅ gånger måste dra in reklam. Var det ingen som tänkte efter innan? Verkar ju inte så!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *