Lagförslag vill göra det lättare att känna igen manipulerade bilder

Ett lagförslag har lämnats in i Florida, som handlar om att förbjuda photoshopping. Förslaget kallas Truth in Advertising Act of 2014 och går ut på att man ska undersöka hur retuscherade bilder påverkar (främst) unga tjejer, och förse reklambranschen med riktlinjer för hur man ska förhålla sig till detta på ett etiskt sätt.

I förslaget står att det att bilder som förvränger längd och vikt på personen som visas upp, och tar bort celluliter, ändrar muskelbyggnad och hudfärg misrepresenterar och lurar människor till att köpa produkter.

Man försöker inte förbjuda retuschering, utan få igång en konversation.

”Just nu är 53 % av flickor missnöjda med sina kroppar, och när de blivit 17 år kommer den siffran att öka till 78 %. Vid 25 års ålder är 91 % missnöjda. Det är en verklig folkhälsokris.”

Det finns många studier som visar hur ätstörningar, skev kroppsuppfattning, utseendefixering och låg självkänsla påverkas av media. Förslaget erbjuder ett par möjliga lösningar till problemet med medias påverkan, varav en lösning är att reklam som blivit retuscherad får en etikett där det står:

”Personerna i den här annonsen har blivit digitalt manipulerade.”

En annan idé är att manipulerade annonser inte får synas på baksidan av tidningar.

Goda nyheter må jag säga! Hoppas lagförslaget går igenom. Då är det bara resten av världen kvar. 😉

lagförslag, lag, florida, förslag, photoshop, manipulerade, bilder, reklam, annonser, media, påverkan, ätstörningar, folkhälsa, tjejer, unga

Bild

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *