När ”de sista kilona” blir ett problem

Den här typen av artiklar har funnits länge.

”Sju viktminskningsmetoder när vågen vägrar fortsätta gå nedåt”

”Så gör du när vågen står stilla”

Det är rätt vanligt att man känner nästintill panik över att vågen stannat av. Trots att man har ett ”kaloriunderskott” och tränar som aldrig förr så vägrar vågen röra på sig.

Ja, det kan vara så att man har en rejäl viktminskning framför sig, av hälsoskäl. Och då kan det vara så att man stöter på ”platåer” som man brukar säga.

Men, vad jag vill att du ska veta är att om din kropp stannat av i vikt, kanske den vill säga till dig att den är nöjd. Nu pratar jag inte om exemplet ovan, i kursivt, utan jag pratar om ”de där sista kilona” som så många tycker att de har problem med.

Kan det vara så att du satt en för låg målvikt? Kan det vara så att din kropp inte är gjord för att väga mindre? Jag är helt övertygad om att din kropp vet när det är dags att stanna. Ett tecken på det är ju det uppenbara – att vikten inte minskar trots energiunderskott!

Med tanke på att de ”tips” som ges i den här typen av artiklar ofta handlar om rätt ohälsosamma knep (tänker inte nämna dem men du kan säkert räkna ut det själv) – så kan det inte bli tydligare. Om du måste kämpa så oerhört hårt för att få bort ”de sista kilona”, ta till knep som uppenbarligen inte är bra för din kropp, då borde det självklara vara att sluta banta och börja leva. Vikten är inte allt.

Ställ dig frågor som:

  • Varför måste jag väga en viss siffra?
  • Vem har bestämt just den här siffran?
  • Vad uppnår jag om jag går ner mer?
  • Varför är vikten så viktig för mig?

Kan det vara så att du har föreställningar om hur din kropp måste se ut, utifrån idealen? Kan det vara så att du jämför dig med andra lite för mycket?

Om du känner att BMI är betydelsefullt för dig – tänk då på att spannet mellan undervikt och övervikt är stort. En del av oss mår bäst av att befinna oss på den lägre punkten i skalan, andra stannar automatiskt på den övre. Du måste faktiskt inte sikta mot att ligga närmare undervikt än övervikt, även om det är så samhället tror är bäst. BMI är flexibelt på så sätt, och det är ingenting att fixera sig vid. Ät vad du vet är bra för din kropp, rör på dig, och låt kroppen själv bestämma hur mycket den vill väga.

Glöm heller inte bort att muskler väger mer än fett! Ju mer du tränar, desto mer muskler får du, och då är det naturligt att du väger mer än om du inte hade musklerna. Så varför är siffran så viktig?

scale

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *