Därför luras vi att köpa mirakelprodukter – och så kan vi undvika det

Jag har nämnt detta förut och är fortsatt fascinerad över hur vissa företag lyckas sälja nästan vad som helst till oss konsumenter. Här är en video som tar upp det på ett bra sätt (sammanfattning på svenska nedanför).

Det handlar om företag som lurar oss att köpa mirakelprodukter av olika typer, allt från piller och drycker till speciella skor. I den här artikeln (där jag hittade videon) beskrivs barfotaskor och olika skor som ”formar” rumpan. Hälsopåståenden som inte bara är vetenskapligt ogrundade, utan vars produkter även kan leda till ökad risk för skador. Ändå säljs de. Jag var på ett event i Stockholm där det pratades raw food. Hur det förändrar människors liv. Vilket visade sig att det de pratade om var produkter. Piller, drycker och pulver. Raw food? Nej du. Men folk applåderade och handlade utan att tänka efter.

Varför är det så?

1. Vi letar ständigt efter den där magiska snabbfixen. På något sätt är det mänskligt beteende – vi är lata och vill göra det enkelt för oss, och det är inget att skämmas för. Men vi måste försöka inse när vårt strävan efter det enkla faktiskt bara skadar oss. Alla produkter ersätter något bättre, något naturligt. Och alla sådana här produkter kostar pengar, ofta en hel del pengar. Vi klagar på att vi inte har råd att köpa ekologisk frukt, så vi låter bli frukten och istället köper vi dyra mirakelprodukter från xxxxx.

2. Vi utsätts för skicklig och omfattande marknadsföring. Vi identifierar oss med personerna i reklamen, och eftersom vi alla strävar efter att se ut som, eller göra som, dem så köper vi givetvis samma produkter de använder. Vilket de förmodligen inte gör alls. I vissa fall används våra vänner och bekanta som reklampelare (exempelvis i pyramidförsäljning), och då kan det vara svårt att säga nej, eller argumentera emot när våra vänner och bekanta kommer med sina övertygande, inövade, påståenden om förändrade liv. Vi bombarderas vart vi än är, även på nätet och i appar. I en svag stund kanske vi köper den där appen som utlovar en rejäl viktminskning på bara 7 minuter om dagen.

Så, hur upptäcker vi denna typ av bedrägeri?

  • Var uppmärksam på dessa påståenden:
    • ”Quick fix” (snabba resultat)
    • ”Vetenskapligt genombrott”
    • ”Botar allt”
    • ”Ingen risk – pengarna tillbaka”
  • Var extra misstänksam om produkten ska bota en massa olika sjukdomar och tillstånd som inte har med varandra att göra.
  • Företag som använder personliga upplevelser och läkaruttalanden om otroliga resultat försöker oftast lura dig. (De försöker övertala dig med känslomässiga argument, eftersom de inte har någon vetenskap att luta sig mot).
  • På internet finns många produkter som innehåller farliga ingredienser, tex läkemedel som bara skrivs ut av läkare, steroider, och andra kemikalier som inte finns nämnda på innehållsförteckningen.

Här finns information om hälsopåståenden från livsmedelsprodukter som säljs i Sverige. De måste vara godkända för att få finnas med, och här finns förordningar om vad som är godkänt:

Kommisionens förordning (EU) nr 432/2012 (PDF)

Kommisionens förordning (EU) nr 536/2013 (PDF)

One Comment

  1. Pingback: Smart senator - om osmarta dietprodukter | Liselotte Melander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *