Stop The Beauty Madness – en ögonöppnande kampanj

”Om jag ser bättre ut, så är jag bättre.”

Samhället är nedtyngt av det här budskapet. Att skönhet definierar vårt värde. Stop The Beauty Madness är en kampanj startad av en tjej som heter Robin Rice, med syftet att bryta oss loss från sådana tankar. Kampanjen består av 25 reklamannonser med ärliga budskap som visar hur idiotiskt och galet det är i skönhetsbranschen.

Robin Rice vill belysa att samhället kräver en ”prestationslös skönhet” samtidigt som vi kritiserar dem som råkar vara väldigt smala (till exempel), för att ”de faller för skönhetsidealen”.

”Även om du passar i mallen, så blir du kritiserad för att du passar i mallen. Du kan aldrig vinna.”

Kampanjen berör alla livets områden som berör en kvinnas utseende: ålder, vikt, hudfärg, osv, därför att alla typer av kroppar är inkluderade i kritiken. På ett eller annat sätt är kvinnan fel. Att förändra skönhetskulturen händer inte över en natt, men Robins önskan är att om var och en tänker efter nästa gång vi möter den här typen av bilder och budskap, så kanske vi tänker efter en extra gång.

Hashtag: #stopthebeautymadness

Här är några av bilderna, alla finns att titta på här, men jag vill varna för eventuellt triggande material.

stop the beauty madness, #stopthebeautymadness, robin rice, kampanj, skönhet, kvinna, kvinnor, ideal, skönhetsideal, kropp, kroppsideal
Stop The Beauty Madness – en ögonöppnande kampanj

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *