Fitspo – vad säger forskarna?

Fitspo fortsätter diskuteras, och det är en viktig diskussion att ta. Den här artikeln tar upp vad forskningen säger. Istället för att bara länka har jag översatt och sammanfattat. Vet du inte vad jag pratar om får du först gärna läsa:

before pictureHälsa vs. fitspo

Fitspo började komma på grund av oron över fetmaepidemin i USA, där fler än 1/3 av amerikaner har fetma. Dock är ”kriget” mot fetman ofta ohälsosam.

Enligt Claire Mysko, National Eating Disorders Association (NEDA), har fokuset (när det gäller hälsa) legat på fitness och bantning, något som bantningsindustrin tjänat mycket pengar på. Spridningen av reklam för bantningsprodukter (som påtalar hur viktigt det är att gå ner i vikt) har definierat begreppet hälsa som att handla om siffran på vågen. Detta är problematiskt eftersom vikt inte alltid är ett mått på välbefinnande.

Clarie Mysko säger:

”Som kultur är vi så hälsobesatta, men det finns så många saker som egentligen är rätt ohälsosamt, som pushar fram en ohälsosam fixering på viktnedgång och smalhet. Ordet hälsa är ett laddad ord: det har blivit en kod för ”vedertaget attraktiv”.”

David LaPorte, professor i klinisk psykologi vid Indiana University of Pennsylvania, och som forskar på effekterna av fitspo på unga kvinnor, säger att fitspo passar in i det här sociala sammanhanget.

”Nu ska kvinnor inte bara pressas att vara smala – de måste vara vältränade också.”

every body is differentKopplingar till thinspo

Många av bilderna som används är av kvinnor i träningskläder, men lika ofta används bilder på beniga, väldigt smala, kvinnor – samma bilder man ser i thinspo (där budskapet är att det är viktigare att vara smal än att må bra). En bild på en kvinnas supersmala, halvnakna, rumpa och lår med texten ”Detta kan vara du om ett par månader – fortsätt bara” är bara ett exempel på den fina linje fitspo går på.

Många försvarar fitspo och säger att det bara uppmuntrar så kallade ”normala” eller ”hälsosamma” beteenden – bra kost och träning, inom rimliga gränser, är ju bra saker. Men man kan väldigt lätt halka in på en farlig väg.

Både LaPorte och Mysko håller med om att en del av budskapen i fitspo kan vara positivt och framhålla självacceptans. Men Mysko påpekar att mycket av det leder till jämförande av kroppar, och att fitness ska uppnås till varje pris. Detta tankesätt kan lätt sätta igång en ohälsosam fixering kring kost, träning och självdisciplin.

Studier har visat att sociala medier kan trigga eller försämra ätstörningar genom att uppmuntra till sjukliga beteenden. Innan LaPorte började forska om fitspo, studerade han effekterna av thinspo på unga kvinnor och fann att 84 % av kvinnor minskade sitt kaloriintag bara 90 minuter efter att ha sett thinspo-bilder. En annan studie fann att thinspo främst handlar om kontroll, framgång och perfektion. Även om studier på fitspo inte hunnit komma så är det lätt att dra kopplingar till thinspo.

Det finns en bro mellan thinspo och fitspo. Problemet ligger i den bekräftelse som de ger. Om du ser att andra håller på med samma fixerade beteende, lyssnar på samma skadliga budskap och åtrår samma ouppnåliga kroppsideal, så börjar du tro att det är normalt.

hungerVar går gränsen?

Det kan vara rätt svårt att veta vem som är känslig för effekterna. För varje kvinna som utvecklar en ätstörning efter att se den här typen av budskap, finns det kanske 15 eller 20 kvinnor som blir motiverade till att äta och träna utan att bli fixerade.

Mysko varnar dock för att benämna fitspo som ”inspirerande”.

”Du behöver börja med att acceptera dig själv, men mycket av fitspo erbjuder inget sådant perspektiv. Istället säger den: Du är inte bra nog och du behöver göra det här för att bli bättre. Där ‘bättre’ betyder smal eller vältränad. Du kommer inte att tycka om dig själv om du ständigt är försjunken i det tänkandet”.

Fitspo hamnar således i den gråa zonen mellan ”hälsosam” självmotivation och självskadande beteende. När går det över från normalt till fixerat? Eftersom det finns ett så stort spann i budskapen och bilderna behöver man bedömma individuella sajter, konton eller bilder för att kunna veta om det är positivt eller problematiskt.

De som jobbar med ätstörningar börjar bli mer och mer medvetna om farorna. I USA jobbar NEDA med de stora sociala medierna, och hjälper dem utforma riktlinjer och känna igen innehåll som promotar ätstörningar och självskadebeteende, oavsett om det är thinspo eller fitspo. Dock är det en lång process, och om man tar ner något innehåll, poppar det upp tio nya. Många sajter erkänner heller inte fitspo som skadligt ännu (tex Pinterest)

Många kvinnor som söker efter fitspo faller inte in under en ätstörningsdiagnos. Däremot är det väldigt många som drabbas av att tankar på mat och träning dominerar hela livet.

Ett hälsosamt beteende handlar om inte se på ett ägg som 70 kalorier, utan att se på det som något som ger din kropp näring.

8 Comments

  1. Oj så bra att detta uppmärksammas! Grymt bra arbete du lägger ner på denna blogg Johanna. Guldvärt att du länkar till studierna och allt. Detta bör uppmärksammas mer! Jag har lidit av ätstörningar själv och går igång lika mycket som du i sådana här diskussioner.

    Keep up the good work!

  2. Pingback: Livskicks nya redaktion och jobbet den här veckan | Johanna Arogén

  3. Pingback: Samhällsfenomenet Ortorexi – en personlig reflektion | Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *