”A Body for Every Body” – om reklam som blev fel två gånger

För ett par veckor sedan kom underklädesföretaget Victoria’s Secret ut med en reklam om en ”body”-BH:

o-VICTORIAS-SECRET-570

”Body” syftar alltså till BH:n, men budskapet är glasklart (även om de tror att de är roliga och ”smidiga”).

Hur som helst, folk blev galna och samlade ihop underskrifter om att företaget skulle formulera om sin slogan:

”Varje dag bombarderas kvinnor med reklam som ska göra dem osäkra på sina kroppar, i hoppet om att de ska spendera pengar på produkter som ska göra dem lyckligare och vackrare. Men det bidrar bara till låg självkänsla hos kvinnor som känner att deras kroppar inte räcker till och inte är attraktiva, för att de inte passar in i den snäva skönhetsnormen. Det bidrar till en kultur som uppmuntrar allvarliga hälsoproblem som dålig kroppsuppfattning och ätstörningar.”

Här är ett annat svar på VS-kampanjen:

o-DEAR-KATE-570

”I den här bilden visar vi kvinnor som ofta ignoreras av media och modebranschen. Vi visar en variation av former som den perfekta kroppen kan ha”, säger man på Dear Kate.

Victoria’s Secret lyssnade på kritiken och bytte slogan.

o-VICTORIAS-SECRET-570 (1)

En ”body” [BH] för varje kropp.

Jo. För bilden illustrerar ju verkligen en verklighetsbaserad och realistisk version av hur kvinnors kroppar ser ut. Det är bara en, sällsynt, kroppsform på bilden. ”För varje kropp” borde ju indikera att ”varje kropp” kan ha deras underkläder. Men eftersom deras största storlekar är mindre än i andra butiker, så visar de tydligt att så inte är fallet. Jag gnäller inte på att de inte har stora storlekar nu – utan på att de säger att de har kläder för alla kroppar, men inte har det.

Vilket återigen berättar för konsumenterna att man är onormal om man inte passar i deras kläder.

Källa och bilder: Huffington Post

2 Comments

  1. Riktig bajsreklam 🙁 VS är ju antingen helt dumma i huvudet, elker jävligt smarta och visste precis vad de gjorde..? Det borde ju vara så uppenbart att en sån här reklam inte får förekomma 2014, trodde vi hade kommit lite längre. Eller, nä, vem försöker jag lura? Världen är väl precis så här rutten :-(. Bajs, som sagt (ursäkta nivån).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *