Att ha dåligt samvete ska inte vara normalt

Jag har tänkt lite på det här med ångest och mat. På min föreläsning sa jag att det är en liten grupp människor som påverkas väldigt negativt av ”inspirationsbilder” på nätet, och att det heller inte är den enda faktorn som i så fall tippar en person över i en ätstörning. En av deltagarna nämnde att hon kände dåligt samvete minst två gånger per dag över att hon, som jag tolkade det, ätit ”fel” eller så. Och det är precis det här jag vill åt. Det är precis det här jag försöker motverka och hjälpa människor med.

För även om det är så att endast en liten del av befolkningen faktiskt blir sjuk i en ätstörning, så är det ju dels så att förekomsten av ätstörningar ökar, och dels är det också så att det blivit så vansinnigt normalt att ha dåligt samvete för att man ätit. Jag äger som bekant ingen TV men stötte på en reklam i julas, där ett visst företag gjorde reklam för en produkt som gjorde att vi nu kunde ”äta pommes utan dåligt samvete”. Bara det liksom. Att använda en sådan retorik skadar. Det kanske inte är så att det orsakar ätstörningar, men det är däremot så att det skapar en övergripande attityd hos alla människor att det är dåligt att äta sån mat, och att man minsann ska ha dåligt samvete om man gör det.

Det kanske är relativt få människor i Sverige som uppfyller kriterierna för en ätstörning, men däremot lever majoriteten av svenskar med en känsla av att aldrig riktigt kunna göra rätt. Att hur man än väljer att äta så gör man fel, och att när man väl äter så pockar det dåliga samvetet på. Det kommer inte inifrån, det kommer faktiskt utifrån. Från obalanserade kostdebatter; från media som helt utan ansvarskänsla gör (förtäckt) reklam för diverse svältdieter eller skriver artiklar som talar om för oss att hunger ska tryckas ner; från alla som leker kostexperter; från TV-reklam där vi får höra helt störda budskap som ingen verkar ifrågasätta – och från allt skitsnack om kropp och dieter precis överallt.

Så nej, det får inte vara normalt att ha dåligt samvete för att man ätit eller tränat ”fel”. Att ta hand om sig är inte samma sak som att ständigt ha tankarna cirkulerande kring vad man ska äta. Det kanske inte är en grogrund för en ätstörning hos just dig, men det leder ju ändå till ett slags lidande. Det bästa du kan göra är att vara medveten om detta och försöka ta steg mot att skippa det dåliga samvetet. Jag är säker på att du ändå kan ta hand om dig på det sätt som just din kropp behöver. You ARE good enough!

(Inlägget är inte riktat till personen jag nämnde i början, utan till alla som känner igen sig i detta.)

dåligtsamvete

Ännu ett exempel på retorik (eller ja, en bild i det här fallet) som ska tala om för oss vad som är rätt och fel (jag har klistrat på ett ”YES!” till höger där det stod något annat innan). Varför skulle man inte kunna äta fyra bitar choklad? JA till äpplet och JA till chokladen, säger jag!

11 Comments

  1. Så bra skrivet! Och det här med att använda sådan där retorik… Åh jag blir så arg. Här i Luleå har vi fått stora planscher vid nästan varje busskur med texter som ”vilka tunga kassar du bär, du förtjänar en kexchoklad”, ”vilket klipp i steget du har, du förtjänar en kexchoklad”, ”vad snabb du ser ut idag, du förtjänar en kexchoklad” osv. Det förmedlar ju liksom bara ännu mer att mat inte endast är mat som är till för att vår kropp ska fungera, utan att det är något man förtjänar eller inte.

  2. Pingback: Dåligt samvete och känsla av hetsätning | Kampen mot monstret

  3. Pingback: 3 tips som förbättrar din relation till mat | Livskick

  4. Pingback: 6 saker du kan göra för hälsan (om du vill slippa viktminskningshysterin) | Livskick

  5. Pingback: När vi känner skuld för att ha ätit vanlig mat är något väldigt fel | Johanna Arogén

  6. Pingback: Svart-vita tankar om mat och träning bäddar för katastrof | Johanna Arogén

  7. Pingback: Kolhydrater, Clean Eating och skam | Johanna Arogén

  8. Pingback: Att forska om kost är svårt – vi vet mindre än vi tror – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *