Choose Beautiful: Är det så viktigt att vara vacker?

Dove har lanserat sin nyaste kampanj, #ChooseBeautiful. I fem olika städer (Shanghai, San Francisco, London, Sao Paulo och Delhi) har man satt upp skyltar ovanför två dörrar, där den ena är ”Vacker” och den andra är ”Vanlig”. Sen filmade man kvinnor som då skulle välja en dörr att gå in i.

Videon går ut på att kvinnorna kommer fram till att de ska välja den ”vackra” dörren. Att de ska tycka att de är vackra, inte vanliga. I samband med kampanjen gjorde Dove en undersökning där 6400 kvinnor mellan 18 och 64 år och från 20 olika länder fick svara på frågor om skönhet. 96% av dem sa att de inte ser sig själva som vackra, men 80% tyckte att varje kvinna har någonting vackert. Medan många kvinnor kan se skönheten i andra kvinnor, så kan det vara svårare att se den hos sig själv.

Enligt Huffington Post var syftet med filmen att inspirera kvinnor att ta möjligheten att välja vad som får oss att känna oss vackra varje dag, ”för att när vi gör det, så låser det upp självförtroende och lycka”.

Jag är av åsikten att vi alla har rätt att känna oss snygga, vackra, åtråvärda – precis som vi är. Att jo, vi är visst vackra, även om vi inte är vackra enligt normerna. Men många av de här kampanjerna känns lite sådär ”kvinnor mår bara bra om de får känna sig vackra”. Det känns så vansinnigt förenklat. Som om en kvinna bara är lycklig om hon är vacker. Samtidigt: Är det så att det är viktigt för oss kvinnor att känna oss vackra? Är det dåligt att vilja känna sig vacker? Men är det då så dåligt att vara vanlig? Att vilja vara vanlig? Vad är det som är så fel med det? Och vad är det som är så ouppnåeligt i våra kvinnliga hjärnor? Varför är skönhet så svårt att nå upp till? Vad är det vi jämför oss med?

Förra veckan kom Dove Sverige ut med en liknande reklamfilm inom samma kampanj, som jag gillar betydligt bättre! Det är en liten twist i den som visar att skönhet inte har något att göra med vad man kan se. (Dessutom är det ett meddelande om deras samarbete med Frisk & Fris projekt där jag är anställd!)

Funny or Die har gjort en parodi, en ”manlig motsvarighet” till reklamfilmen. #sizematters

Kanske borde vi lära oss lite av männen 😉

5 kommentarer

  1. Jag har sagt det förr och säger det igen: de här kampanjerna om kroppar och utseende lyckas aldrig få med HELA poängen om välmående och vad som är viktigt… De kan säkert säga något till någon… men undergräver samtidigt andra sanningar.

    Bra att du tar upp det – och kul med både Frisk & Fri-varianten och parodin 🙂

  2. Lorena

    ”Skönhet” kan också vara en boja. De som är ”tior” brukar ofta gnälla på att ingen ser deras personlighet och att alla tror de är dumma och ytliga.

    ”Skönhet” kräver att en fortsätta kämpa för att bevara detta tillstånd.

    Jag vill gärna vara rätt så in cognito, fulsnygg. Så behöver jag inte ägna så mycket möda åt det och när någon beter sig som om hen tycker om mig, VET jag säkert att det inte är bara p g a att jag ser snygg ut. Det är lyxigt ju!

  3. Emilia

    Är det så att det är viktigt för oss kvinnor att känna oss vackra? Är det dåligt att vilja känna sig vacker? Men är det då så dåligt att vara vanlig? Att vilja vara vanlig? Vad är det som är så fel med det?

    Vilka fragor herregud. Ja, det ar JATTEVIKTIGT for kvinnor att kanna oss vackra och inte bara kanna – BLI riktigt vackra, utseende ar en del av manniskors identitet och det ar jatte viktigt for alla! Och manniskor borde se ut som dom vill! Om dom vill vara vackra – deras rattighet att vara vackra. Och dom ar nojda med vanlighet – deras rattighet ocksa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *