Tänk om sensationsmedia kunde sluta fokusera på utseende

BREAKING NEWS: Deconstructing Entertainment Journalism är ett projekt av två universitetsstudenter:

”Sensastionsmedia livnär sig på den kvinnliga kroppen och den idealiserade versionen av ”kvinnlighet”. Oavsett om du står i kön på affären, scrollar genom Facebook, eller bläddrar bland kanalerna på TV, är det svårt att missa rubrikerna som dyrkar, kritiserar eller ifrågasätter kvinnliga kändisars kroppar och livsstilar. Det kan verka harmlöst, men dessa manipulerande rubriker attackerar mer än bara personerna på bilderna.”

Nedan följer några av bilderna i projektet. Till vänster är originalartikeln, till höger med en vettigare rubrik.

slide_425676_5487880_free slide_425676_5487882_free slide_425676_5487884_free slide_425676_5487886_free slide_425676_5487892_free slide_425676_5487894_free slide_425676_5487896_free

Jag gillar det här, verkligen. För mig handlar det inte om sexism, det handlar om utseendefixering över huvud taget. Att människor ska förminskas till vad de har på sig och hur de ser ut. Helt galet! Och återigen så är det ju vi konsumenter som på ett eller annat sätt köper den här typen av produkter. Vi kan inte bara skylla på media – det är VI som måste tänka om.

3 Comments

  1. Rubrikerna till vänster gör mig bara trött och riktigt ointresserad. Läste rubrikerna till höger med ett leende på läpparna. Om fokus skulle flyttas från utseendet skulle många artiklar bli mer intressanta!

  2. Pingback: Feminist Activism Project Coverage | Erin Valentine

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *