5 saker du behöver komma ihåg om att bli frisk från en ätstörning (eller om strävan efter självacceptans)

I kölvattnet av det som hände hos Malou i veckan, tänker jag att det förmodligen är många som kämpar extra mycket med att inte hamna några steg tillbaka i ett tillfrisknande från en ätstörning – eller några steg tillbaka i strävandet efter självacceptans. Jag behöver inte motivera det vidare – vet du vad jag menar så vet du. Och har förmodligen något att hämta från nedanstående text. Läs och kom ihåg: Du är värdefull. Och du är värd mer än att lyssna på idioter som inte vet ett skit om verkligheten.

1. Att bli frisk är inte lätt – men det är värt det

Att balansera mellan vårdkontakter, närstående, dina egna tankar och att klara av livet – samtidigt – är svårt. Förväntningar och krav utifrån och inifrån kan ta livsglädjen ifrån vem som helst. Att dessutom försöka ignorera omgivningens tjat om dieter, träning och viktnedgång – ja, det byggs på ovanpå ditt kämpande. Men glöm inte bort varför du kämpar! Påminn dig själv om vad som motiverar just dig – varje dag om så behövs.

2. Det kommer dåliga dagar

Livet är så, och det förändras inte för att man är frisk. Ibland känns det kanske som att du inte alls är på rätt väg, och det är helt normalt. Håll ut, det blir bättre. På Frisk & Fri säger de (vi) något så bra: ”Min sämsta dag som frisk är bättre än mina bästa dagar som sjuk”. Lägg det på minnet och håll ut.

3. Att återfå en normal relation till mat tar tid

För det första: vad är ”normalt” i detta ätstörda samhälle, som präglas av skuld och skam så fort mat kommer på menyn? För det andra: att hitta balansen tar tid. Kanske många år. Och det är okej. En dag kommer du komma på dig själv med att njuta av det du äter och lyssna på kroppens behov. Men just nu – fokusera på NU. Och tillämpa självmedkänsla när det är tungt.

4. Ha acceptans som mål

Det är faktiskt så, att det räcker med acceptans. Du måste inte älska din kropp. Om det känns som ett omöjligt mål, lägg inte ytterligare press på dig själv med att tänka att du endast får ha positiva tankar om din kropp. Din kropp är en kropp, som du lever i. Ha som mål att kunna hantera den med respekt och omtanke, inte att se på den och jubla.

5. Du är redan på väg

Även om att läsa det här inlägget är ditt första och enda steg mot rätt riktning, så är du på väg. Har du hunnit längre – grattis! Det är en lång och snårig resa, och ibland går stigen baklänges. Men du är på väg, och det kan ingen ta ifrån dig.

Känner du att du behöver stöd på vägen: besök Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar

acceptans

9 kommentarer

  1. Pingback: Min sämsta dag som frisk är bättre än mina bästa dagar som sjuk (men mina bästa dagar som sjuk var bättre än hans bästa dagar som sjuk) | Liselotte Howard

  2. Pingback: Fira det friska | Johanna Ahlsten

  3. Pingback: Metro Mode och deras ätstörda tips – Johanna Arogén

  4. Pingback: Det problematiska med Clean Eating och Wellness – Johanna Arogén

  5. Pingback: 10 saker du inte bör säga till den som kämpar mot en ätstörning – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *