Även män påverkas negativt av sexuell objektifiering av kvinnor

Det uppskattas att dagens människa ser upp till 5000 reklamannonser per dag, varav många visar upp kvinnor på sätt som är sexuellt objektifierande. Jag har redan nämnt exempelvis reklam för hamburgare och så American Apparel. Det görs på olika sätt: ibland handlar det bara om att objektifiera genom att kapa av kvinnans huvud och bara visa vissa kroppsdelar, i andra fall handlar det om rent våld. Båda infallsvinklarna syns i det här inlägget.

Studier har visat att när kvinnor ser på den här typen av bilder så kan det bli så att det underliggande budskapet om kvinnans ”ideala” utseende internaliseras (blir till ens egen värdering), vilket kan leda till missnöje med kroppen, låg självkänsla, ätstörningar och depression.

Som jag ofta påpekar får vi inte glömma männen – och därför blev jag så glad när jag såg att det finns en ny studie som undersökt hur män (och kvinnor) påverkas av sexuell objektifiering av kvinnor. Jag ska inte gå igenom hur de gjorde studien (läs om det här), men resultaten är intressanta:

Både män och kvinnor som tog till sig av kroppsidealen hade högre nivåer av missnöje med den egna kroppen efter att de hade tittat på reklamannonser som objektifierade kvinnor. Effekten var större för kvinnor, men gällde män också. Studien var riktad mot unga vuxna (18-25 år).

Alltså – det är viktigt att komma ihåg att det inte bara är skadligt för kvinnor med den här typen av budskap, utan även för män. Inte minst för att (om jag får komma med en teori) de, om än indirekt ibland, faktiskt även visar upp en idé om hur en ”riktig man ska vara”. Titta på de mer våldsamma bilderna i det här inlägget – de sänder ett tydligt budskap. Eller det här, som är lite mildare kanske, men som ändå visar samma ideal: en man ska vara hård, tuff och stor. Inte konstigt att även killar har kroppspanik.

calvin-klein-jeans-s15-mw_ph_mertmarcus_sp03
Typiskt exempel: Två kändisar gör reklam för jeans. Tjejen är avklädd och underkastad, medan killen är fullt påklädd och har kontroll. Bildkälla

2 Comments

  1. Pingback: MILF: Minska Idiotisk Låtsas-Feminism (tack!) – Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *