Svart på vitt: myter om hälsa

Fick tips om detta från Liselotte och det passar ju bra i mitt nuvarande tema som jag fastnat på 😉 Väldigt intressant att se svart på vitt att det många vidhåller vara sant inte alls är det. Läs gärna också Natalies trendspaning från bokmässan i Göteborg, där det också framgår att vissa kör på pseudovetenskap för att sälja böcker (nämner inga namn, men det gör Natalie). Läs också Liselottes inlägg om detta här.

”Intresset för kost och hälsa är stort men den information som sprids genom reklam, i sociala medier och i bloggar stämmer inte alltid. Konsumentföreningen Stockholm har ställt upp ett antal påståenden om kost och hälsa och bett drygt 1 000 personer svara sant eller falskt. Vad svenska folket tror stämmer inte alltid överens med verkligheten.” 

Läs hela rapporten här, jag har sammanfattat det jag tycker är intressant nedan.

Nötter vs smågodis

59 % tror att smågodis innehåller fler kalorier än nötter

Nej, nötter innehåller generellt fler kalorier än smågodis, pga sitt höga fettinnehåll. Fetterna är omättade och därmed hälsosamma och är därför ett mer hälsosamt val än smågodis. En handfull uppges som en bra mängd.

Laktosintolerans

77 % tror att antalet människor som inte tål laktos ökar

Nej, laktosintolerans ökar inte i den svenska befolkningen, cirka 3-5 procent har åkomman, däremot ses en ökning av laktosintolerans i Sverige på grund av ökad invandring från länder där laktosintolerans är utbrett. En studie visar att cirka 14 procent är laktosintoleranta i Sverige i dag. Barn under fem år är så gott som aldrig laktosintoleranta. Även om man är laktosintolerant kan man ofta äta mejeriprodukter som innehåller små mängder laktos som lagrad hårdost, yoghurt och fil och grädde och crème fraiche i måttliga mängder. Laktosintolerans ska inte sammanblandas med allergi mot mjölkprotein.

Protein

62 % tror att om man tränar 2-3 gånger i veckan är det bra att fylla på med extra protein

Nej, man behöver inte fylla på med extra protein om man tränar normalt 2–3 gånger i veckan. Förutsatt att man äter som folk gör mest. Vi äter i regel tillräckligt med protein. Studier visar att ett tillskott av max 15–20 gram protein i samband med intensiv styrketräning kan ha viss effekt.

59 % tror att en proteinbar är ett bra mellanmål om man är på språng

Nja, det finns bra proteinbars men generellt sätt är de inte så bra mellanmål eftersom de kan innehålla mycket fett, socker och tillsatser. Vill man ha i sig bra näring snabbt kan man istället äta nötter. Ett annat bra mellanmål är keso eller kvarg med en frukt till.

Gluten

58 % tror att alla skulle må bättre av att äta mindre gluten

Nej, det finns inga vetenskapliga studier som bevisar att man generellt skulle må bättre av att äta mindre gluten. Om man inte är glutenintolerant förstås.

Detox

48 % tror att avgifta kroppen, detoxa då och då, kan rekommenderas

Nej, att gifter och slaggprodukter åker ur systemet genom olika sorters detoxkurer är inte vetenskapligt belagt. Kroppen har ett eget sinnrikt system för att göra sig av med gifter och oönskade ämnen via levern, njurarna, huden och lungorna. Tungmetaller som kvicksilver och kadmium kan lagras en tid i kroppen men grönsakjuice eller olika detoxpreparat lär knappast få ut dem snabbare. Att detoxa för att avgifta kroppen och därmed uppnå bättre hälsa är inget som rekommenderas inom den medicinska vetenskapen.

C-vitamin

47 % tror att det är viktigt att äta C-vitamintillskott om man är förkyld

Nja. Vad forskare har kunnat visa är att tillskott av extra C-vitamin inte påverkar antalet infektioner, men det kan förkorta förkylningen med en halv dag. För att det ska ha effekt på sjukdomsförloppet krävs att C-vitaminet intas så snart de första symtomen visar sig. Vuxna bör ta sex gram C-vitamin per dag, vilket lär motsvara 16 kilo apelsiner. För barn räcker en tredjedel, det vill säga cirka fem kilo. Att få i sig så stora mängder C-vitamin är inte helt utan risk. Njurarna får arbeta väldigt hårt och du kan drabbas av njursten. Även ökad risk för att drabbas av gråstarr har kopplats ihop med intag av C-vitamintillskott. Med tanke på riskerna med att äta för mycket C-vitamin är det nog klokare att vara förkyld även den halva dagen som eventuellt påverkas. C-vitamin i brustabletter om 1 gram som många tar i förebyggande syfte är alltså för liten dos för att ha någon verkan.

(Ps. Visste du att en fjärdedel av en paprika täcker ditt dagliga behov av C-vitamin?)

godis2

3 kommentarer

  1. Pingback: Gisele Bundchen & Tom Bradys kosthållning – ännu en vilseledande förebild – Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *