Inget mer ”Bikini Body” i Women’s Health (USA)!

Du som följt min blogg ett tag vet vad jag tycker om hälsotidningar, med betoning på hälsa. Hade det hetat ”Se snygg ut”, ”SNYGG”, ”ToppKropp” eller ”Attractiveness” istället för ”Må Bra”, ”HÄLSA”, ”ToppHälsa” eller ”Wellness”, hade jag inte haft något vidare åsikt. Men eftersom de faktiskt utger sig för att handla om hälsa och inte snygghet blir jag irriterad. Hur som helst…

Amerikanska Women’s Health är ett av dessa magasin, som länge skrivit om ”hälsa” med samma härliga säljande fraser på omslaget som alla andra:

”Så får du den perfekta bikinikroppen”
”Gå ner xx kilo på xx veckor”
”Rasa i vikt med xx-metoden”
”Få snygg rumpa”
”Snygg, slank och lycklig”
”Tajt och smidig”
”Ät dig platt och pigg” (Jag skojar inte, kolla bilden längst ner i inlägget)

Men vad som skiljer amerikanska Women’s Health från många andra just nu är att de bestämt sig för att lägga av med några av dessa fraser (som de själva säger är fat-shaming – dvs skambelägger alla som inte ser ut som på omslaget). Chefredaktören Amy Keller Laird skrev ett öppet brev där hon förklarar att ord som ”shrink” (krymp) och ”diet” (banta) försvunnit bort från omslagen under 2015. Nu ska även ”Bikini Body” och ”Drop Two Sizes” (gå ner två storlekar) bort, på läsarnas begäran.

health

Om bikinikroppen skriver redaktören att begreppet antyder att en kropp måste vara en speciell storlek för att kunna bära bikini, men att varje kropp faktiskt är ”redo för en bikini”. Istället för att fokusera på att kunna bära bikini ska de nu fokusera på tex fördelarna med en stark bål: springa, surfa, dansa, klättra, bära omkring på sina barn. Anledningen till att vilja vara hälsosam ska inte handla om att vara mager eller bära bikini.

Vad gäller “Drop Two Sizes”, så skriver hon att även om många letar efter råd om hur man går ner i vikt, så är det inte rimligt, eller hälsosamt, att göra det på så kort tid som omslagen vill få oss att tro. År 2016 vill kvinnor läsa mer om välbefinnande och mindre om orealistiska viktmål.

Personligen tycker jag det är ett bra steg mot något nytt, något många av oss längtar efter och vill se. Jag tycker dock att bilderna de använder sänder samma signaler, med eller utan ord. Så det finns mycket kvar att

Undrar om Women’s Health Sverige tänker haka på, eller fortsätta med sina omslag?

tidningar

2 kommentarer

  1. Pingback: Mer än En One Hit Wonder: Women's Running Springer Vidare I Nya Spår | Liselotte Howard

  2. Pingback: Krönika: ”Det är helheten som skapar hetsen” – Livskick

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *