Kroppsskam kryper nedåt i åldrarna – och så kan du göra som vuxen

Det mesta verkar krypa nedåt i åldrarna – även tidpunkten då man blir självmedveten om eller generad över sin kropp. En undersökning gjord av Yahoo Health, med nästan 2 000 personer mellan 13-64 år, visade att det första minnet av att skämmas för sin kropp var vid ungefär 13-14 årsåldern, i genomsnitt. Om man bara tittade på tonåringarna såg man att detta skedde vid 9-10 årsåldern.

Den generella kraften som driver fram kroppsskam är klasskompisar och media, med allt från tv till sociala medier. Bara 1 av 4 säger att föräldrar bidrog till dessa negativa känslor – men då hade detta en väldigt stor effekt. Barn som växer upp med föräldrar som får dem att skämmas för sina kroppar är mer känsliga för kroppsskam, jämfört med andra barn. Några av dessa deltagare i studien blev dock väldigt känslomässigt starka som vuxna – de hade dubbelt så stor chans att se positivt på sina kroppar som vuxna. Det verkar faktiskt till och med vara så att dessa individer är de som har mest engagemang vad gäller förändring av ideal (!).

För majoriteten av deltagarna berodde den första känslan av skam på att någon (oftast en klasskamrat eller vän) gav en kommentar om deras kropp. Andra orsaker kunde vara att ha sett ett foto på sig själv, eller att de jämfört sig med någon de kände, eller att de provat kläder.

Men varför kommer dessa känslor vid en allt yngre ålder? Det är såklart (tycker jag i alla fall) för att barn får idealen och budskapen om hur kroppen ‘borde’ se ut så fort de är mottagliga. Jag har sagt det så många gånger, men det är verkligen sant också: om barn blir itutade saker, så blir det sanningen till slut. Dessutom sexualiseras barnen väldigt tidigt, med medias hjälp såklart.

Vad kan vi vuxna göra?

  1. För det första så är det precis som med allt annat som gäller mobiler, tv, spel osv: step up och var vuxen! Sätt gränser, säg nej. Förklara varför du säger nej.
  2. Vi kanske inte kan skydda dem från allt. Men vi kan prata med dem om orealistiska krav, overkliga mediabilder, photoshop, självkänsla…
  3. Förbjud allt negativt prat om kropp och utseende i hemmet. Tänk på vad du säger själv, och uppmuntra barnet till att tala positivt om sig själva och sitt utseende – och även andras utseende (om ni nu måste kommentera alls).
  4. Fokusera på kroppens funktioner, och varför man behöver ta hand om kroppen, snarare än hur man får magrutor.

Lägger upp denna igen:

barnskroppsuppfattning

 

2 Comments

  1. Pingback: Kommentera inte barnets vikt! Så hjälper vi barnen att vara hälsosamma – Livskick

  2. Pingback: Om smalhets och barn – en länksamling – Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *