Hur påverkas barnen av Barbies nya former?

Du har säkerligen inte missat allt rabalder om Barbies nya utseende(n) – hon ska numera finnas i olika kroppstyper med olika hudfärg, hårtyper och skostorlek. Förändringarna ska tydligen spegla hur amerikanska skönhetsideal har utvecklats till ett mer ”kurvigt” sådant, efter att under 57 år endast stått vid Barbies ultrasmala, högst orealistiska form.

mattel

Och visst, det ligger lite sanning i det, och visst, Mattel (företaget som gör Barbie-dockan) måste uppdatera sig för att tävla med andra märken och inte stöta sig med föräldrar som kräver förändring.

Men – här kommer ett ytterst cyniskt men – jag kan inte släppa kampanjen de gjorde tillsammans med Sport’s Illustrated för bara två år sedan (vilket jag skrev om här). Då Barbie klädde omslaget på tidningen med #Unapologetic som titel. Då Mattel ville förmedla att Barbie inte tänkte be om ursäkt för vem hon var. Då handlade det om att slå tillbaka mot all kritik de fick för Barbies orealistiska kropp.

barbie
Kurviga Barbie…

Nu har företaget alltså vänt om. Och det blir rätt uppenbart att allt som vanligt handlar om försäljning. Självklart inte överraskande, och kanske, om jag måste erkänna, kan det vara en positiv grej. Men allt handlar inte om kroppsformen, även om det kanske ligger närmast till hands för barnen:

Enligt Psychology Today hände något väldigt spännande när man gjorde en undersökning bland barn. När det inte fanns några vuxna närvarande plockade en 6-årig flicka upp den kurviga dockan och sa: ”Hej, jag är en fet person, fet, fet, fet…” medan resten av flickorna fnittrade. När en vuxen var i rummet pratade flickorna inte om dockan som fet, men kallade henne ”knubbig”, och stavade ut ordet ”f-e-t”.

Så vad säger det när flickor i den här åldern refererar till en kurvig (dvs närmare verklighetens kroppsform) docka som fet? Jag vet inte om reaktionen kom utifrån tidigare upplevelser med ursprungsdockan som är ultrasmal och därmed blir kurviga Barbie tjock – eller om det kom utifrån en påverkan på barnens uppfattning om vad som är en normal kropp. Det hoppas jag forskare kan ta reda på. Hur som helst är det skrämmande.

I samma artikel i PT ges några tips till oss föräldrar:

1. Var medveten om forskning om original-Barbien, som visar att unga flickor som ”utsätts” för dockan är mindre nöjda med sina egna kroppar, och önskar sig en smal kropp. Det har också visats att flickor som leker med Barbie uppfattar sitt kommande arbetsliv som mer begränsat, jämfört med vad som är möjligt för killar (jag skrev om det här). Barbie är nämligen en sexualiserad leksak – även när hon är klädd som en läkare.

2. Om ditt barn inte äger en Barbie, och inte heller frågar efter en, är rådet att låta det vara så. Men om ni redan har Barbie-dockor hemma kan det finnas mening med att utöka kollektionen med mer mångfald (kan ju även gälla hud- och hårfärg).

En viktiga fråga är alltså: Kommer kurviga, lilla eller långa Barbie fortfarande att vara sexualiserad? För egentligen kanske det inte är själva kroppsformen som påverkar våra barn, inte lika mycket som hur hon framställs.

Bilder från Mattel.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *