I’m going vegan (för att minska smärta från fibromyalgi)

År 2009, mitt i min ”testa-vad-som-helst-för-att-gå-ner-i-vikt-period” (=ätstörning) testade jag även att vara vegan i 30 dagar. Det var som en utmaning jag skrev om i min dåvarande blogg. Det här är vad jag kommer ihåg från det:

  • Jag mådde väldigt bra under den tiden, på alla kroppsliga sätt.
  • Det var rätt svårt att hitta goda veganska produkter.
  • På cykeln på vägen hem från jobbet, sista dagen på utmaningen, svalde jag en fluga (snacka om att snubbla på mållinjen…) 😜

Även om jag gick tillbaka till gamla vanor (fortfarande ätstörning) efteråt så har det alltid funnits i mina tankar att jag vill äta vegansk kost, just för att jag mådde så bra, och för att forskning visar att en sådan kosthållning minskar risken för många allvarliga sjukdomar. Men det har varit opraktiskt, och jag har egentligen inte haft någon bra motivation. Nu är det ju så att jag har fibromyalgi, och har läst en del om fördelarna med vegetarisk/vegansk kost både när det gäller reumatism och fibromyalgi. Det finns ingen jättemängd studier gällande fibro, men här är en rätt bra sammanfattning. Kan inte redogöra för den här snubbens trovärdighet, men han citerar iallafall de studier jag kan hitta i videoklippen nedan:

Studierna som nämns är små, dåligt kontrollerade och relativt kortsiktiga, men precis som han säger: vad förlorar jag på att testa? Det var den tanken jag hade när jag bestämde mig. Det har inte gått så lång tid för mig ännu – men jag ser fram emot att se om det funkar långsiktigt. Min erfarenhet den här gången, hitintills:

  • Jag mår väldigt bra i kroppen. Känner stor skillnad på smärta och trötthet. Morgonstelheten försvann i början men kom tillbaka lite grann efter ett tag (kan ju bero på en massa annat, bland annat aktivitetsgrad, får se hur det blir i längden).
  • Det var nästan som att vara turist och leta efter nya spännande livsmedel när jag gick i affären – att upptäcka på nytt. Kostvetaren inom mig vaknade igen och helt plötsligt är det riktigt roligt att anta utmaningen att skapa nya recept baserade på vegetabilier.
  • Produkterna som finns i affärerna har kommit ljusår ifrån vad de var 2009 – jättegoda ”ostar” som går att smälta och ha i maten, yoghurt, grädde, mjölk… Många olika ersättningsprodukter för kött också, om man vill ha det.

ost

  • Givetvis äter jag betydligt mer frukt, bär och grönsaker så här (vilket egentligen inte borde hänga på om jag utesluter mjölk och kött, men men…).
  • Det går betydligt enklare än jag trodde – det känns inte ens som en stor ansträngning. Jag är medveten om att det kommer bli annorlunda när jag inte kan laga maten själv (om jag är bortbjuden eller så), men med bra planering går ju allt. Dessutom är det ju så att jag varken är allergisk eller äter veganskt av etiska skäl, så jag har alltid valet att äta vad jag vill. Bara den vetskapen gör att det känns lättare.

Vegan vs. ätstörning

Det finns de som säger att veganer ”bara är ätstörda”, och jag förstår vad dessa personer vill förmedla, men det går ju inte att generalisera så. Det har funnits i bakhuvudet gällande mig själv, eftersom det faktiskt var så för mig då 2009. Det är nog därför det tagit så lång tid för mig att komma fram till detta beslut: jag vill inte att det bara ska bli en ursäkt att få kontrollera mitt ätande igen.

Men vet du? Jag har kommit långt ifrån mitt tidigare beteende och mina tidigare tankar, så långt att jag knappt minns hur det var. Ä-n-t-l-i-g-e-n längtar jag efter att få ge näring till min kropp, samtidigt som jag kan välja att äta annat också, helt utan dåligt samvete. Det existerar inte. Jag är helt kompromisslöst FRI. Det här handlar uteslutande om att minska symtomen från fibromyalgi, allt annat (då menar jag t ex minskad risk för andra sjukdomar) är en bonus.

Inte en mirakelkur!

Låt mig vara väldigt tydlig: vegansk kost – eller vilken kosthållning som helst – kan inte bota sjukdomar. Jag förväntar mig inte att bli botad baserat på hur jag äter, men jag är väldigt glad att symtomen lättar. Självklart måste jag också tillägga att det aldrig är så att en lösning passar alla. Det här med ”det funkade för mig” vet ni ju vad jag tycker om. (Jag vet ju inte ens om det funkar för mig långsiktigt). Och jag vill påminna om att om man vill prova lägga om kosten för att lindra sjukdomar av olika slag måste man ändå göra det i samråd med läkare – och fortsätta med vanlig behandling. Jag vill också påpeka att jag inte är ute efter att ”inspirera” andra till en vegansk livsstil.

Som jag ofta nämner måste man vara insatt och veta vad man gör för att inte få näringsbrister. Här är en bra och enkel artikel som kan hjälpa om du är nyfiken.

grilla

6 kommentarer

  1. Bra! Vad kul att höra. Jag har varit vegan i fyra år nu och har aldrig mått bättre. Är inte sjuk lika ofta, mina hemska magsmärtor är borta, blir aldrig uppblåst i magen som jag blev tidigare, har mer energi och min hy är mycket bättre. Får typ aldrig ens en finne nu! Och jag måste säga att min vegankost har hjälpt mig bli (ännu) friskare från min ätstörning. Jag ser mat annorlunda nu – inte lika bundet till utseende som tidigare.

  2. Jennie

    Åh, vad roligt att höra! Jag har ju varit vegetarian i 7 år, men blev vegan för ca. två år sedan. Jag har tidigare haft problem med migrän, men den har i princip försvunnit efter jag blev vegan. Vet inte om det bara är den veganska kosten eller annat (stress var största orsaken för min migrän) men jag försöker inte tänka så mycket på vad, jag mår tusen gånger bättre nu som vegan och lagar mat som aldrig förr=)

  3. Vegetarisk kost har ju även gett bra resultat som behandling vid andra reumatiska sjukdomar vilket är jättekul tycker jag. Jag åt mjölkfritt ett halvår pga allergisk bebis och det var spännande att testa anta produkter. Astrid och apornas fuskmozzarella var en livräddare när pizzalöngtan blev för stor. Hoppas att du kommer må bra och lycka till

  4. Hoppas att det hjälper för dig! Jag mår mycket bättre med vegansk kost, led dock inte av några sjukdomar innan. Men energimässigt. Det måste vara en stor skillnad i utbud från när du var vegan 2009! Det har verkligen hänt supermycket på den fronten :).

  5. Pingback: Soldränkta klippor… – Johanna Arogén

  6. Pingback: Statusuppdatering, fibromyalgi & kost – Johanna Arogén

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *