En inblick i reklamretuschering

Vi pratar retuschering i reklam just nu i hemkunskapen, bästa jobbet ever!

Från Wikimedia Commons
Från Wikimedia Commons

Alla är vi mer eller mindre medvetna om att photoshop används överallt, och här avslöjar en person, ”Sarah”, som tidigare jobbat för stora varumärken, bland andra Victoria’s Secret, hur man vanligtvis manipulerar bilder. Sammanfattningsvis: Det vi ser är inte verklighet, och det är vi konsumenter som kan förändra (men vi gör det inte).

Kroppsredigering börjar innan fotograferingen

Modellens utseende manipuleras genom att sätta in hårförlängning (Sarah säger: ”Jag tror inte jag någonsin har sett en modell med sitt riktiga hår”), geléinlägg och annat för att förstora brösten och andra delar som ska formas ‘rätt’. ”Om du lyfter upp en baddräkt märker du att den är så tung för att de har sytt in en massa skit i den”.

Urringningen är också fejk. Man sätter in en pushup-BH under baddräkten och redigerar sen bort BH:n från bilden. ”När du har på dig en axelbandslös bikini finns det inte en chans att du kan ha en snygg urringning. Det är fysiskt omöjligt med tanke på gravitationskraften”.

Bröst som trotsar gravitationen existerar alltså inte, inte ens på modeller.

Kroppsdelar ser inte ut så där!

photoshop_failure_graphics_1
Andra benet behövdes inte.

Sarah blir ofta tillfrågad att flytta upp brösten högre på kroppen och göra dem rundare, mer symmetriska och större (eftersom de flesta modeller har A-kupa). Även bröstvårtorna tas bort. Ingenting går säkert, ibland byts kroppsdelar ut helt. Retuschering handlar inte bara om att försöka få kroppen att se idealisk ut – det handlar också om att undvika att få kritik för bilden. Så om modellens händer råkar vara på fel ställe byts hela armen ut mot en annan.

Kroppens färg är något som alltid finns på listan, eftersom modeller ofta får jobba i kalla temperaturer: ”Alla har blåa händer och fötter. Det är bara så våra lemmar ser ut på bild.” Armhålor är också ett problem, ”för hur mycket du än rakar dig kommer du alltid att ha lite stubb”. Modeller som kommer till en fotografering har lika mycket kroppshår som alla andra, helt enkelt, men att låta det synas är inget alternativ.

Man lägger också till lite ”kött på benen”. Detta har jag skrivit om tidigare. I retuscheringen lägger man ofta till så att rumpan blir större, leder och höfter blir mindre beniga och magen får lite mindre revben. ”Modeller är smalare än du tror, och vi gör så att de ser lite rundare ut.”

Varför anlitar man inte bara kurvigare modeller?

För att de inte säljer. Enligt Sarah försöker man ibland med modeller med olika kroppstyper, men då köper konsumenterna inte. Det är alltså, återigen, vi konsumenter som har makten. Men vi använder den inte. Hur kan vi skylla på media när vi inte tar vårt eget ansvar?

4-photoshop-fail-magazine”Plus size-modeller” görs dessutom smalare; inte bara midjan utan hand- och fotleder. Till och med halsen görs smalare, ”för det är en väldigt kvinnlig egenskap”.

Det handlar bara om att sälja

Anledningen till att man retuscherar kroppar är för att man vill sälja något. Varumärken jobbar för att vi ska se världen så som vi vill se den, för att de ska sälja tidningar, skönhetsprodukter, eller baddräkter. Vi är vana vid att se väldigt specifika kroppar med väldigt specifika egenskaper (hur fejkade de än är), och när vi ser något annat reagerar vi negativt (genom att inte köpa).

Det finns ett undantag. Företaget Aerie startade 2014 en kampanj som handlade om att visa olika modeller som inte var retuscherade i sina reklamer. Sarah betonar dock att de inte gjorde detta för att förändra världen, utan för att se om det kunde sälja, vilket det gjorde.

Det gäller alla industrier, inte bara mode

Fotomanipulering har blivit en vana som alla håller på med. Sarah säger: ”Bara en påminnelse, fitspo-bilder är inte verkliga. Även om de inte är retuscherade (vilket de ofta är), använder de samma trick som på professionella fotograferingar, och om du manipulerar något så det ska se ut som något annat, så är det verkligen inte verkligt”.

Mycket förändras – men vissa saker kanske aldrig gör det

Sarah vägrar numera jobba med att minska midjor. Hon är orolig över den växande trenden där midjan ska göras mindre genom träning. Hon gör heller inte tand- och ögonblekning. ”Ingen har så vita ögonvitor. Alla företag vill ha det för de tycker att det ser bättre ut, men jag tycker det är helt galet”.

Vissa saker är svåra att ändra på. Alla modeller har akne, celluliter och hudbristningar (hon säger: ”Du kan inte bli 180 cm lång i puberteten utan att få sträckmärken!”). Konsumenter vill vanligtvis inte se sånt på reklambilder (och annat), så det tas helt enkelt bort.

Enligt Sarah är den största utmaningen konsumenternas inställning. Hon tar sig själv som exempel: ”Jag beställde en baddräkt från Victoria’s Secret den här sommaren. Och sen när jag fick den var den förstås inte så snygg som på bilden. Jag är den som retuscherar sånt här, och ändå är jag inte immun mot marknadsföring. Det är otroligt.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *